لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

1+ 5 نکته و اصول مراقبت از سالمندان

توجه به اصول مراقبت از سالمندان برای کسانی که قصد دارند از یک سالمند نگهداری و مراقبت کنند اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر با این اصول آشنا باشید خیلی راحت می‌توانید نگهداری سالمندان را به عهده بگیرید و با این وظیفه سنگین و چالش‌های مختلف آن کنار بیایید. سالمندی در واقع یک دوره‌ای از زندگی است که همه ما آن را تجربه می‌کنیم. اما برخی از سالمندان به دلیل افزایش سن یا اتفاقات ناگواری که برای آن‌ها رخ می‌دهد و دلایلی از این قبیل، نمی‌توانند به طور مستقل زندگی کنند و باید از دیگران برای انجام امور روزمره خود کمک بگیرند. اگر والدین مسنی دارید که توانایی مراقبت از خود را ندارند و به جای انتقال آن‌ها به خانه سالمندان، قصد دارید خودتان از آن‌‌ها مراقبت کنید، بهتر است با اصول مراقبت از سالمندان آشنا باشید. بدین طریق به شکل درست و اصولی از این موجودات دوست داشتنی مراقبت کنید.

اصول مراقبت از سالمندان

اصول مراقبت از سالمندان

اصول مراقبت از سالمندان شامل یک سری بایدها و نبایدهایی می‌شود که در مجموع امکان یک زندگی آرام و بی‌دغدغه را برای سالمندان فراهم می‌کند. به طور مثال یکی از مهم‌ترین اصول مراقبت از سالمندان این است که محیط خانه را برای این عزیزان آماده و ایمن کنید. همانطور که می‌دانید راه رفتن و تعادل ایستادن برای سالمندان معمولا کمی سخت است. بنابراین مسیری که این عزیزان در رفت و آمد هستند باید از وسایل شکستنی یا وسایلی که ممکن است با یک تلنگر بیفتند، خالی باشد تا بتوانند به راحتی در فضای خانه رفت و آمد کنند. همچنین وجود یک سری وسایل مانند میله‌های کمک کننده در حمام و دستشویی باعث می‌شود که هنگام نشست و برخاست تعادل بیشتر و بهتری داشته باشند راحت تر می توانند بایستند یا بنشینند. همچنین روشن نگه داشتن مسیر رفت و آمد سالمندان در تاریکی شب و جمع کردن سیم‌ها و کابل‌ها از زیر دست و پا، از دیگر اصول مهمی است که باید برای نگهداری از سالمندان به آن‌ها دقت کنید.

استفاده از رژیم غذایی مناسب

از دیگر اصول مراقبت از سالمندان می‌توان به استفاده از یک رژیم غذایی مناسب اشاره کرد. شما باید به عنوان یک پرستار و مراقب، روی وعده‌های غذایی که سالمندان مصرف می‌کنند کنترل داشته باشید و با تهیه غذاهای رژیمی و فاقد چربی و نمک، سلامت سالمندان را تامین کنید. عدم توجه به این موضوع می‌تواند زمینه بروز بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا و دیابت را فراهم کند. همچنین در صورتی که به این بیماری‌ها مبتلا باشند، باعث تشدید آن‌ها می‌شود. برای استفاده از رژیم غذایی مناسب و مواد غذایی مفید، حتما با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا با توجه به وضعیت سلامتی سالمند، مواد غذایی لازم و مناسب برای او را تجویز کند.

بیشتر بخوانید: سرطان خون در سالمندان

انجام‌ حرکات ورزشی به طور منظم

انجام حرکات ورزشی به صورت منظم از دیگر اصول مراقبت از سالمندان محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید ورزش کردن در هر سن و سالی مفید است و کمک شایانی به بهبود عملکرد بدن می‌کند. بنابراین یکی از اصولی که در نگهداری از سالمندان باید مورد توجه قرار بگیرد تشویق آن‌ها به انجام حرکت‌های ورزشی است. سعی کنید به طور روزانه و منظم، ورزش‌هایی مانند تنیس، شنا، پیاده‌روی، دوچرخه سواری و… را در برنامه روزانه سالمند قرار بدهید. انجام این حرکات باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب و عروق، تقویت استخوان‌ها و شادابی و نشاط سالمندان می‌شود.

معاینات بالینی و چکاپ منظم

معاینات بالینی و انجام چکاپ‌های منظم در نگهداری از سالمندان بسیار حائز اهمیت است. بنابراین سعی کنید یک برنامه منظم را برای ویزیت پزشکی سالمند در نظر بگیرید تا با انجام چکاپ‌های منظم، کوچک‌ترین تغییرات را در بدن او متوجه شوید و در صورت وجود هر مشکلی، هرچه سریع‌تر روند درمان را در پیش بگیرید.

اصول مراقبت از سالمندان و رژیم غذایی

داشتن خواب منظم

داشتن خواب کافی نه تنها برای سالمندان بلکه برای یک فرد عادی و سالم هم اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع این خواب منظم و کافی است که باعث می‌شود فرد انرژی و توان لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره را داشته باشد. این موضوع در سالمندان اهمیت بیشتری دارد. بنابراین سعی کنید یک برنامه منظم برای خواب سالمندان در نظر بگیرید تا ساعات بیشتری را استراحت کنند و بعد از بیداری انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های خود را به دست بیاورند. همچنین سعی کنید ساعات مصرف داروها را به گونه‌ای تنظیم کنید که با ساعات خواب سالمند تداخل نداشته باشد و باعث به هم ریختگی در تایم خواب نشود.

بیشتر بخوانید: ضربان قلب نرمال در سالمندان

مصرف مایعات

در سالمندی معمولا احساس تشنگی کاهش پیدا می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که آب بدن بسیار کم شده و فرد سالمند به زخم‌های بستر، یبوست، عفونت‌های دستگاه ادراری و تنفسی مبتلا شود. بنابراین مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب در تغذیه سالمندان یا استفاده از میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی مایعات زیادی هستند، در تغذیه سالمندان بسیار مهم است. چراکه باعث می‌شود سالمند بدن سالم‌تری داشته باشد و به مشکلات دستگاه گوارش مبتلا نشود.

پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها

سالمندان معمولا بدن ضعیفی دارند و سیستم بدنی آن‌ها در مقابله با ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا بسیار ضعیف است. بنابراین خیلی زود مریض می‌شوند اما خیلی دیر بهبود پیدا می‌کنند. به همین علت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها یکی از مهمترین اصول مراقبت از سالمندان است. شما به عنوان یک پرستار باید بدن سالمندان را با استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی مفید و مغذی تقویت کنید و املاح معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم برای سلامت بدن را در رژیم غذایی آن‌ها قرار بدهید تا سیستم بدنی سالمندان در مقابل عوامل بیماری‌زا قوی و ایمن شود. همچنین استفاده از لباس‌های گرم در فصل زمستان و لباس‌های مناسب در فصل بهار و تابستان، از ابتلا به بیماری‌های مختلف پیشگیری کرده و سلامت سالمندان و تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مناسب بیماران پارکینسون

اصول مراقبت از سالمندان و رژیم غذایی

نتیجه‌گیری

در این مقاله راجع به اصول مراقبت از سالمندان صحبت کردیم و هر آنچه را که باید در نگهداری از یک فرد سالمند در نظر بگیرید با شما در میان گذاشتیم. نگهداری از سالمندان چالش‌ها و دغدغه‌های زیادی را برای شما به همراه دارد. اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه شود حفظ شان و منزلت سالمندان است. این عزیزان دوست داشتنی معمولا در این سن روحیه حساسی پیدا می‌کنند و زودرنج می‌شوند. بنابراین در انجام مراقبت از آن‌ها همواره احترامشان را حفظ کنید و با روی خوش از آن‌ها پرستاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط