لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

بازی های فکری برای سالمندان| 6 مورد کاربردی

بازی های فکری برای سالمندان شامل چه مواردی می‌شود؟ فراموشی یک بخش طبیعی از پیر شدن است اما فعالیت‌ها و کارهای زیادی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید این فرآیند را به تاخیر بیندازید. همان طور که جهت حفظ فرم بدن لازم است به صورت منظم فعالیت‌های فیزیکی و تمرینات ورزشی را انجام بدهیم به منظور فعال نگه داشتن مغز نیز لازم است تمریناتی را انجام دهیم. پازل و بازی‌های فکری بخش مهمی از فعالیت‌هایی هستند که می‌تواند به عنوان تمرین ذهن عمل کنند و خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش بدهند. در ادامه‌ی این مقاله تعدادی از بازی‌های فکری مناسب سالمندان را معرفی می‌نمائيم.

معرفی بازی های فکری برای سالمندان

معرفی بازی های فکری برای سالمندان

بازی اسکربل، بازی چکرز،بازی شطرنج، بازی جدول کلمات متقاطع، بازی سودوکو و… از جمله بازی های فکری برای سالمندان هستند.

بازی اسکربل

در بازی اسکربل بازیکنان باید با حروفی که به صورت تصادفی از کیسه خارج می‌شود یک کلمه 2 تا 7 حرفی معنادار بسازند. این بازی جهت افزایش قدرت مغز بسیار عالی بوده و می‌تواند دایره‌ی لغات سالمند را بهبود ببخشد.

اگر سالمند به بیماری پارکینسون مبتلا بوده و یا دچار لرزش دست و مشکلات بینایی است می‌توانید از تخته‌های اسکربل در اندازه‌های بزرگ استفاده نمائيد. بازی اسکربل به صورت نرم افزار در گوشی هوشمند و یا تبلت نیز قابل نصب است.

بازی سولیتر

بازی سالیتر نوعی بازی ورق می‌باشد که به صورت انفرادی نیز قابل انجام می‌باشد. این بازی به مغز سالمندان کمک می‌نماید تا الگوهای بازی را درک کنند و حافظه را قوی می‌نماید.

شروع بازی برای مبتدیان شاید کمی پیچیده باشد اما پس از چند بار بازی کردن این بازی تبدیل به یکی از بازی‌های محبوب خواهد شد. هدف در این بازی ایجاد یک توالی با هفت کارت می‌باشد که به ترتیب روند نزولی خواهند داشت، در واقع از شاه و ملکه به سمت ورق‌های پایین باید چیدمان انجام شود.

بیشتر بخوانید: نوروپاتی در سالمندان

بازی های فکری برای سالمندان_ 6 مورد کاربردی

بازی چکرز

یکی از بازی‌های کلاسیک می‌باشد که برای تمام سنین به خصوص برای سالمندان سرگرم کننده می‌باشد. یادگیری این بازی بسیار ساده می‌باشد و جهت هماهنگی بیشتر بین چشم و دست مفید است.

تخته‌ی بازی چکرز مانند تخته‌ی شطرنج به صورت خانه‌های سفید و سیاه می‌باشد. هر بازیکن 12 مهره را در سه ردیف در خانه‌های سیاه قرار می‌دهد. هدف بازی این است که تمام مهره‌های حریف از دور بازی خارج شوند.

حرکت هر مهره به صورت مورب و رو به جلو می‌باشد. اولین بازیکنی که بتواند تمام مهره‌های حریف را بگیرد برنده می‌باشد. چکرز در واقع یک زیرمجموعه‌ی ساده از بازی شطرنج می‌باشد. برای سالمندانی که دچار آرتروز دست هستند بازی چکرز در تخته‌هایی با ابعاد بزرگتر در دسترس است.

بیشتر بخوانید: درمان بی خوابی در سالمندان

بازی شطرنج

شطرنج یک بازی فکری می‌باشد که مغز را به چالش می‌کشد. در بازی شطرنج لازم است پیش از انجام هر حرکتی هم حرکت فعلی خود و هم تمام گزینه‌هایی که حریف شما در حرکت بعدی می‌تواند انجام دهد را بررسی نمائید. بنابراین بازی شطرنج یک بازی بسیار مفید برای تقویت مغز و حافظه‌ی سالمندان است.

این بازی را می‌توانید به صورت دو نفره و یا آنلاین انجام دهید. همچنین برنامه‌هایی از این بازی در دسترس هستند که می‌توانید میزان سختی آنها را با توجه به مهارت خود در سطح مبتدی، متوسط و یا پیشرفته قرار دهید و با حریف فرضی خود به بازی بپردازید.

بازی جدول کلمات متقاطع

جدول کلمات متقاطع یک بازی عالی برای به چالش کشیدن ذهن و یادآوری کلمات می‌باشد. این بازی هم به صورت چاپ شده و هم به صورت آنلاین در دسترس است.

بر اساس تحقیقات انجام شده سالمندانی که به صورت مرتب جدول کلمات متقاطع را انجام می‌دهند توانایی بیشتری برای تمرکز جهت انجام فعالیت های روزمره داشته و عملکرد اجرایی و حافظه‌ی آنها نسبت به دیگر سالمندان بیشتر است.

بازی سودوکو

سودوکو یکی از بازی‌های است که به صورت جدول ارائه می‌شود. بازی سودوکو از یک جدول 9 در 9 تشکیل شده است، جدول اصلی 9 جدول کوچکتر 9 خانه‌ای را در خود جای داده است. بازی به این صورت است که اعداد 1 تا 9 باید به گونه‌ای در این 9 ردیف قرار بگیرند که در هیچ کدام از جدول‌های کوچک نیز تکراری نباشند. این بازی احتیاج به تفکر و توانایی شناخت دارد. سودوکو بخش‌هایی از مغز که به صورت منظم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند را فعال می‌نماید، به عنوان مثال ناحیه‌ی لوب پیشانی که مسئول ترتیب اعداد و حروف است در هنگام انجام این بازی تحریک می‌شود. انجام مداوم این بازی به سالمندان کمک می نماید تا ذهن خود را فعال نگه دارند و در هنگام مواجه با مشکلات بتوانند برنامه‌ریزی‌های صحیحی داشته باشند.

نتیجه‌گیری

هر کدام از بازی‌هایی که نام بردیم به صورت انفرادی و یا گروهی قابل انجام می‌باشد. همچنین با پیشرفت تکنولوژی تمام این بازی‌ها به صورت دیجیتالی در گوشی‌های هوشمند و یا تبلت قابل نصب هستند، همان طور که اشاره شد می‌توانید این بازی‌ها را به صورت آنلاین نیز انجام دهید. بنابراین در صورتی که وارد سنین میانسالی شده‌اید می‌توانید این بازی‌های را نصب و یا خریداری نمائید و به صورت منظم آنها را انجام دهید تا قدرت حافظه و ذهن شما بهبود بیابد.

سوالات متداول

کدام بازی های فکری برای سالمندان مفید است؟
از میان انواع بازی های فکری که برای افراد سالمند وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازی اسکربل
بازی سولیتر
بازی چکرز
بازی شطرنج
بازی جدول کلمات متقاطع
بازی سودوکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط