لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

درباره بی قراری بیماران آلزایمری

بی قراری بیماران آلزایمری و اضطراب و استرسی که در این بیماران به وجود می آید، بسیار مشکل ساز خواهد بود. این بیماران می توانند با مشکلاتی مانند بی خوابی، حرکت های بی هدف و… رو به رو شوند. برای مقابله با این آسیب ها راهکارهای متعددی وجود دارند که مراقبت از این بیماران را ساده تر می کنند. تحریک اضطراب در بدن این افراد به دلایل مختلفی رخ می دهد که پیش از هر چیز باید به دنبال آن ها بگردید. گاهی اوقات این بی قراری ها به دلایلی مانند خستگی ایجاد می شوند. پزشک معالج تشخیص دلایل آشفتگی این بیماران را ساده تر می کند.

درباره بی قراری بیماران آلزایمری

بی قراری بیماران آلزایمری

بی قراری بیماران آلزایمری یکی از علائم طبیعی این بیماران است. با این وجود در صورت مشاهده تشدید این علائم باید حتما برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید. اعضای خانواده و پرستاران بیماران آلزایمر همواره با این چالش ها دست و پنجه نرم می کنند. برای رفع این عارضه ها باید به دنبال روش هایی بگردیم که با کمترین آثار منفی بر وضعیت سلامت این بیماران، بیشترین کارایی را در درمان آن داشته باشند. با توجه به این هیچ گونه درمانی برای رفع کلی بیماری وجود ندارد، از بین بردن عارضه های مربوط به آن نیز گاها دشوار می شود. برنامه های طبیعت درمانی در کاهش اختلالات بی قراری بیماران آلزایمری نقش موثری داشته و تاثیر آن ها در برخی از پژوهش ها و تحقیقات انجام شده مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: تشخیص آلزایمر در سالمندان

عوامل ایجاد بی قراری بیماران آلزایمری چیست؟

بی قراری بیماران آلزایمری دلایل بسیاری دارد. شناخت عوامل ایجاد بی قراری در بیماران آلزایمری تاثیر به سزایی در پروسه درمان این اختلالات خواهد داشت. برخی از مهمترین عواملی که در بروز این عارضه ها در بیماران آلزایمری تاثیر می گذارند، به شرح زیر هستند:

احساس وحشت و ترس

در صورتی که بیمار آلزایمری احساس وحشت و ترس را تجربه کند، بی قرار و آشفته خواهد شد. این مشکلات در خوابیدن، رفتارهای روزانه و سایر جنبه های زندگی او تاثیر می گذارد. به همین خاطر برای کاهش این آسیب ها باید پیش از هر چیز دلیل وحشت زدگی و ترس بیمار مشخص شود. در صورتی که شرایط بیماری آلزایمر، سبب وحشت زدگی بیمار شده باشد، باید برای درمان به پزشک معالج مراجعه شود.

نفهمیدن منظور دیگران

احساس بیهودگی نیز از مهمترین دلایلی آشفتگی بیماران آلزایمری است. در صورتی که بیمار متوجه منظور اطرافیان و صحبت های روزانه آن ها نشود، بی قرار خواهد شد. این بی قراری احساس امنیت بیمار را نشانه می رود و به او احساس ناتوانی می دهد. شما می توانید با گفت و گو و تفهیم به این بیماران در رفع این عارضه ها و کاهش شدت آن تاثیرگذار باشید.

عوامل ایجاد بی قراری بیماران آلزایمری چیست؟

بیشتر بخوانید: زوال عقل در بیمارن پارکینسون

اثرات جسمی بیماری آلزایمر

بی قراری بیماران آلزایمری به دلیل اثرات جسمی این اختلال نیز بروز پیدا می کند. در صورتی که قضاوت بیمار در زمینه های مختلف مختل شود، بی شک در رفتارهای او نوعی بی قراری را مشاهده خواهید کرد. در برخی از مراحل بیماری آلزایمر بیمار توان مهار رفتارهای نامناسب را ندارد و همین مسئله بر بی قراری او تاثیر می گذارد.

 روش های کاهش بی قراری بیماران آلزایمری

بی قراری بیماران آلزایمری یک چالش ناراحت کننده برای اطرافیان این افراد خواهد بود. به همین خاطر پیدا کردن چند راهکار برای مقابله با این عوارض اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. شما می توانید با استفاده از چند تکنیک ساده در راستای مقابله با این بیماری گام بردارید. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

1-    پیدا کردن روش هایی برای مقابله با خشونت بیماران آلزایمری

2-    رفتار معمولی با بیمار پس از هر بار خشونت و خودداری از تنبیه بیمار

3-    آشنایی با عواملی که سبب بی قراری بیمار می شوند و تلاش برای از بین بردن آن ها

4-    کاهش انتظارات از فرد بیمار و مهار عوامل تشدید کننده بی قراری

5-    کنار آمدن با احساسات فردی و عدم ناراحتی و مقابله به مثل با بیمار آلزایمر

بیشتر بخوانید: پیشرفت بیماری آلزایمر در سالمندان

نتیجه گیری

بی قراری بیماران آلزایمری یک اختلال بارز در این افراد به شمار می رود. شما می توانید با چند راهکار ساده که در این بخش به بررسی آن ها پرداختیم، با این مشکلات مقابله کنید. در این خصوص رفتارهای مراقبین و پرستاران بیمار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در تشدید یا کاهش بیماری تاثیرگذار خواهد بود. بیمار آلزایمری کنترل کمتری نسبت به رفتارهای خود دارد و همین مسئله جلوگیری از بی قراری و پریشان حالی او را دشوار می کند.

سوالات متداول          

1- مکان مناسب برای نگهداری از بیمار آلزایمری چگونه است؟

برای این بیماران باید یک مکان دنج و آرام فراهم کنید.

2-  در صورت افسردگی بیمار آلزایمری که وضعیت آشفته ای دارد چه روشی پیشنهاد می شود؟

استفاده از داروهای ضد افسردگی در این زمینه موثر خواهد بود.

3- خشونت در بیماران آلزایمری در چه دوره ای به وجود می آید؟

خشونت ناشی از بی قراری بیماران آلزایمری در زمانی اتفاق می افتد که بیمار یک دوره طولانی از بیماری را پشت سر گذاشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط