لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان

تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان و درمان این بیماری مورد توجه بسیاری از مبتلایان قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که افراد می‌توانند علاوه بر مصرف دارو با استفاده از مواد غذایی مناسب از ابتلا به بیماری پوکی استخوان پیشگیری کرده و حتی آن را درمان کنند. تغذیه تاثیر قابل توجهی در ابتلای افراد به بیماری پوکی استخوان دارد.

از جمله مواد و تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان می‌توان به مواردی همچون شیر، ماست و پنیر، ماهی ساردین و… اشاره نمود. البته باید توجه داشته باشید که مصرف برخی از مواد غذایی همچون کافئین، الکل، نوشابه و مواد شیرین می‌توانند نتیجه عکس داشته و سبب افزایش احتمال ابتلای شما به این بیماری شوند. بنابراین باید سعی کنید مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان را مصرف کرده و از مصرف مواد نامناسب بپرهیزید.

تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان

نقش تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان چیست؟

تغذیه مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان و درمان آن موثر است.

نقش تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان

لازم است توجه داشته باشید همان طور که تغذیه نامناسب و نادرست می‌تواند سبب ابتلای افراد به پوکی استخوان شود، رژیم غذایی مناسب و استفاده از مواد غذایی مفید می‌تواند تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از پوکی استخوان داشته باشد. بنابراین لازم است به تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان توجه کافی داشته باشید.

افرادی که از رژیم‌های غذایی سخت به منظور کاهش وزن سریع استفاده می‌کنند، دچار کاهش سطح کلسیم استخوان و در نتیجه پوکی استخوان خواهند شد. همچنین یکی دیگر از دلایلی که سبب مبتلا شدن افراد به پوکی استخوان می‌شود، مصرف بی‌ رویه مواد کافئین دار است. بنابراین افرادی که علاقه مند به مصرف روزانه قهوه هستند، بهتر است بدانند که مصرف بیش از حد قهوه در روز خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهند.

در مقابل مصرف مواد غذایی همچون شیر، کشک و لبنیات می‌تواند سبب افزایش کلسیم در خون در نتیجه بهبود تراکم استخوانی افراد شوند.  توجه داشته باشید که در برخی از سبزیجات موادی همچون اگزالات وجود دارد که سبب ایجاد مشکل در جذب کلسیم غذاها می‌شوند. برای مثال تانن موجود در چای، جذب کلسیم در بدن را مختل خواهد کرد.  بنابراین لازم است بدانید که تغذیه نقش قابل توجهی در کاهش کلسیم خون و در نتیجه کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان در افراد دارد.

بیشتر بخوانید: تفریحات سالمندان

تغذیه در درمان پوکی استخوان

اگر شما از دسته افرادی هستید که به پوکی استخوان مبتلا هستند و به دنبال راه‌های درمان این بیماری هستید، لازم است بدانید که تغذیه به تنهایی نمی‌تواند پوکی استخوان در افراد درمان کند و لازم است در کنار تغذیه‌های مناسب، از دارو درمانی برای درمان این بیماری استفاده کنید. به همین دلیل است که پس از مبتلا شدن افراد به پوکی استخوان، در ابتدا داروهایی برای آن‌ها تجویز می‌شود و سپس در کنار داروها روش‌های تغذیه‌ای مکمل به آن‌ها پیشنهاد خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که علاوه بر تغذیه مناسب، انجام فعالیت‌های بدنی نیز می‌توانند تاثیر قابل توجهی در جذب کلسیم و بهبود پوکی استخوان داشته باشند.

مواد غذایی مناسب برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان

از جمله بهترین و مفیدترین مواد غذایی که می‌توانید به منظور پیشگیری از پوکی استخوان از آن‌ها استفاده کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·    شیر: شیر یکی از بهترین منابع برای کلسیم بوده و پیشنهاد می‌شود افراد روزانه مقدار مورد نیازی از این ماده مغذی را مصرف کنند.

·    ماست و پنیر: بسیاری از افراد به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند. در این صورت ماست و پنیر منابع غنی از کلسیم برای پیشگیری از ابتلا به کوکی استخوان به حساب می‌آید

·    ساردین: از جمله تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان که سرشار از کلسیم است و می‌تواند تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از پوکی استخوان داشته باشد، می‌توان به ماهی ساردین اشاره کرد. استخوان‌های ریز این ماهی برای بازسازی استخوان‌ها بسیار مفید هستند.

·   سبزیجات: سبزیجات نیز برای جذب کلسیم در بدن بسیار مفید و مغذی هستند.

·    از جمله دیگر خوراکی‌ها و تغذیه برای پیشگیری از پوکی استخوان می‌توان به مواردی همچون مواد غذایی غنی شده، سویا، مکمل کلسیم، ماهی قزل آلا، مغز‌ها و دانه‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تغذیه در سالمندان

مواد غذایی که برای پوکی استخوان باید از آنها اجتناب کرد

مواد غذایی که برای پوکی استخوان باید از آنها اجتناب کرد

به منظور درمان و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان لازم است از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کنید. زیرا برخی از مواد غذایی می‌توانند سبب افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان به سبب کاهش جذب کلسیم شوند. از جمله مواد غذایی که به منظور درمان و پیشگیری از پوکی استخوان نباید مصرف کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·    وعده‌های غذایی شیرین و پر شکر: شکر و قند می‌توانند از جمله مواد مضر برای سلامت استخوان‌ها به حساب آیند. اغلب پزشکان ذکر می‌کنند بسیاری از افراد به سبب مصرف بالای شکر و مواد شیرین دچار پوکی استخوان شده‌اند‌. بنابراین در جهت رعایت تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان لازم است از مصرف شکر اجتناب کنید.

·  مصرف زیاد نوشابه: گفته می‌شود مصرف بیش از ۷ بطری نوشابه در هفته می‌تواند  احتمال کاهش تراکم استخوان‌ها را افزایش داده و در نتیجه سبب ابتلا به پوکی استخوان شود. بنابراین به منظور پیشگیری از پوکی استخوان و درمان این بیماری لازم است مصرف نوشابه را کاهش داده و قطع کنید.

·  مصرف کافئین: یکی دیگر از مواد مضر که می‌تواند سبب کاهش مواد سخت استخوان‌ها و در نتیجه پوکی استخوان شود، کافئین است. بدین منظور لازم است از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌ دار خودداری کرده یا مصرف آنها را تا حد امکان کاهش دهید.

·   مصرف الکل: اگر قصد دارید به تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان و درمان آن پایبند باشید، لازم است از مصرف الکل تا حد امکان خودداری نمایید. تحقیقات نشان داده افرادی که به صورت طولانی مدت از الکل استفاده می‌کنند، بیشتر از سایرین دچار پوکی استخوان می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ورزش سالمندان

نقش تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان چیست؟

نتیجه گیری

تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان موردی است که باید جدی گرفته شود. افراد قادر خواهند بود با داشتن تغذیه مناسب نقش قابل توجهی در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری داشته باشند. در این مقاله سعی کردیم شما را به مواد غذایی مناسب و نامناسب برای بیماری پوکی استخوان آشنا کنیم.

سوالات متداول

 علائم نشان دهنده ابتلای افراد به پوکی استخوان کدامند؟

از جمله این علائم می‌توان به مواردی همچون عقب‌نشینی لثه، ناخن‌های شکننده، شکستگی آسان مفاصل، کمر و گردن درد، خمیدگی ستون فقرات اشاره نمود.

مرحله اول پوکی استخوان چیست؟

مرحله‌ای که در آن سرعت از دست دادن استخوان با تشکیل آن یکسان باشد، مرحله اول ابتلا به پوکی استخوان خواهد بود. در این مرحله بیشتر از آن چیزی که استخوان از دست می‌دهید، استخوان جایگزین نشده و نمره تراکم استخوان در این مرحله بالای منفی یک خواهد بود

مهمترین ماده معدنی برای پیشگیری از پوکی استخوان چیست؟

 کلسیم مهمترین ماده معدنی برای پیشگیری از پوکی استخوان به حساب می‌آید.  اگر قصد دارید به تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان پایبند باشید، لازم است روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط