تفاوت بین آلزایمر و زوال عقل

تفاوت بین آلزایمر و زوال عقل در چیست؟. بیماری زوال عقل و آلزایمر دو وضعیت کاملا متفاوت به شمار می‌روند. زوال عقل به موقعیتی گفته می‌شود که در آن فرد علائمی که بر روی حافظه، فعالیت‌های روزانه و توانایی ارتباطی تاثیر می‌گذارد را مشاهده می‌کند. تا به امروز بیش از 10 نوع زوال عق تشخیص داده شده است که بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین نوع زوال عقل به شمار می‌رود. به این نکته توجه داشته باشید با گذشت زمان آلزایمر بدتر می‌شود و می‌تواند بر روی قدرت تفکر، زبان و حافظه تاثیر داشته باشد.

تفاوت متخصص ایمپلنت و دندانپزشک در چه زمینه_هایی است؟

تفاوت بین آلزایمر و زوال عقل چیست؟

میان آلزایمر و زوال عقل از نظر عوامل موثر د ر بروز بیماری، از نظر علائم، نحوه درمان و تشخیص تفاوت وجود دارد.

تفاوت بین آلزایمر و زوال عقل از نظر عوامل موثر بروز بیماری

برای آگاهی بهتر از تفاوت بین آلزایمر و زوال عقل باید در مرحله اول با علائم و علت بروز این بیماری‌ها آشنایی داشته باشید. با توجه به آمارهای به دست آمده بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری زوال عقل رو به رو هستند. این بیماری می‌تواند بر روی وظایف شناختی ذهن اعم از استدلال و حافظه تاثیر بگذارد. از انواع زوال عقل می‌توان به زوال عقل عروقی، زوال عقل با اجسام لویی، زوال عقل در اثر بیماری پارکینسون، زوال عقل پیشانی گیجگاهی، زوال عقل در اثر آتروفی قشر خلفی، بیماری کروتزفلد جاکوب، سندرم ورنیکه کورساکوف، هیدروسفالی با فشار طبیعی، زوال عقل در اثر بیماری هانتینگتون اشاره کرد.

این در حالی است که در بیماری آلزایمر به دلیل آن که با افزایش سن فرد سلول‌های مغزی وی دچار مرگ می‌شوند یا دچار جهش ژنتیکی می‌شوند ارتباط بین سلول‌های دیگر از بین خواهد رفت. یکی از اصلی‌ترین علائم این بیماری می‌توان به رسوب غیر طبیعی پروتئین در مغز و ایجاد پلاک و گره خوردگی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: نوروپاتی در سالمندان

تفاوت بین آلزایمر و زوال عقل از نظر علائم بیماری

بیماری زوال عقل با علائم بسیار ساده اعم از فراموشی آغاز می‌شود. افرادی که دچار این بیماری می‌شوند امکان تشخیص زمان را ندارند و یافتن مسیرهای ساده و آسان برای آنان بسیار دشوار است. در صورتی که این بیماری پیشرفت داشته باشد فرد با شدت فراموشی بیشتر و سردرگمی مواجه خواهد شد. علاوه بر این، چهره‌ها و نام افراد برای این دسته از افراد سخت‌تر در یادشان می‌ماند. به این نکته توجه داشته باشید بیماری زوال عقل می‌توان علائمی اعم از کاهش توانایی تفکر، اختلال حافظه، اختلال ارتباطی کلامی را از خود نشان دهد.

این در حالی است که بیماری آلزایمر می‌تواند علائم دیگری اعم از بروز مشکل در یادآوری رویدادها، بی‌تفاوتی، افسردگی، اختلال در قضاوت، سرگردانی، گیجی، تغییرات رفتاری، مشکل در بلع، مشکل در صحبت کردن، مشکل در راه رفتن و…. را برای فرد به وجود آورد.

تفاوت بین آلزایمر و زوال عقل چیست؟

تفاوت از لحاظ نحوه درمان

حتی در روش‌های درمانی نیز در این میان تفاوت‌هایی وجود دارد. روش درمان بیماری زوال عقل باید با توجه به علت و نوع آن انتخاب شود. این در حالی است درمان‌هایی که برای بیماری زوال عقل مورد استفاده قرار می‌گیرد برای درمان بیماری آلزایمر نیز کاربرد دارند. البته به این نکته توجه داشته باشید تا به امروز هیچ روش قطعی برای درمان آلزایمر به وجود نیامده است. اما گزینه‌های متنوعی برای مدیریت علائم این بیماری توسط پزشکان توصیه شده است. مواردی مانند استفاده از داروهای متنوع برای بهبود تغییرات رفتاری اعم از داروهای ضد افسردگی، استفاده از داروهای تقویت کننده حافظه که دارای مهارکننده‌های کولین استراز هستند، استفاده از داروهای طبیعی که هدف آن‌ها تقویت عملکرد مغز است، مصرف داروهای متنوع برای بهبود تغییرات خواب و…

بیشتر بخوانید: درمان بی خوابی در سالمندان

تفاوت از لحاظ تشخیص بیماری

همان طور که در متن فوق به این نکته اشاره کردیم، آلزایمر یکی از زیر شاخه‌های بیماری زوال عقل به شمار می‌رود. همین امر نیز باعث شده است که این دو بیماری از نظر علائم و تشخیص نهایی تفاوت چندانی نداشته باشند. پزشک برای آن که بتواند بیماری زوال عقل را تشخیص دهد باید در ابتدا الگوی مهارت‌های فرد را به صورت دقیق بررسی کند که آیا فرد قادر به انجام کارهای معمولی است یا خیر. بعد از آن برای اطمینان خاطر، پزشک به سراغ آزمایش‌هایی همچون ارزیابی عصبی، آزمایش خون، آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی ‌تی اسکن، ام آر آی و پت اسکن می‌رود.

بیشتر بخوانید: اضطراب در سالمندان

نتیجه گیری

تفاوت بین آلزایمر و زوال عقل چیست؟ بیماری زوال عقل در حقیقت یک اصطلاح برای نشان دادن کاهش توانایی ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زوال عقل یکی از مشکلاتی است که می‌تواند زندگی روزمره فرد را با اختلال جدی رو به رو کند. این در حالی است که بیماری آلزایمر یک بیماری خاص به شمار می‌رود که زیر گروه بیماری زوال عقل است.