لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

تقویت حافظه سالمندان با جدید ترین روش

تقویت حافظه سالمندان چگونه صورت می گیرد؟ هر چه که سن شما بالا می‌رود، احتمال ابتلا به فراموشی نیز بیشتر خواهد شد. تقویت حافظه سالمندان، در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا حد زیادی از پیشرفت فراموشی جلوگیری کنید و حافظه خود را تقویت کنید. اما چه کارهایی می‌توان برای بهبود حافظه در سالمندان انجام داد؟ در ادامه ترفندها و نکاتی را خواهیم گفت که به شما در این زمینه کمک خواهند کرد.

چگونه می‌توان حافظه افراد را در سنین بالا تقویت کرد؟

برخی از افراد وقتی به دوران سالمندی می‌رسند، ممکن است در حافظه خود دچار مشکل شوند. این افراد در انجام کارهای روزانه و به خاطر آوردن نام‌ها بحران‌هایی را تجربه می‌کنند که ممکن است برای آنان آزاردهنده باشد. در این زمان، آن‌ها به این فکر می‌افتند که از طریق راه‌های مختلف حافظه خود را تقویت کنند تا کمتر دچار فراموشی شوند.

البته ذکر این نکته ضروری است که این تمرینات، نمی‌تواند جلوی ابتلا به آلزایمر را بگیرد، اما فراموشی  سطحی در افراد سالمند رایج است و با برخی از کارها می‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت. تقویت حافظه سالمندان موضوعی است که باید آن را جدی بگیرید. فراموشی موقت با این که مربوط به امور جزئی می‌شود، اما اگر در فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد کند، باید آن را جدی بگیرید و نسبت به تقویت حافظه خود اقدام کنید.

فعالیت‌های اجتماعی و تاثیر آن‌ها بر تقویت حافظه سالمندان

افرادی که در دوران سالمندی خود به سر می‌برند، نسبت به افراد جوان‌تر گوشه‌گیرتر می‌شوند. روابط اجتماعی آنان کاهش می‌یابد و به خانواده و نزدیکان محدود می‌شود. این تنهایی می‌تواند به مرور باعث ایجاد افسردگی و انزوا شود. مغز انسان وقتی که با افسردگی درگیر است، به مرور تحلیل می‌رود و بر روی حافظه تاثیر مستقیم می‌گذارد.

سالمندان برای تقویت حافظه خود می‌توانند کارهای مختلفی انجام دهند تا از ایجاد افسردگی جلوگیری کنند. بهتر است که با خانواده خود بیشتر وقت بگذرانید. با آن‌ها به گردش بروید و چند وقت یکبار در خانه خود میهمانی بگیرید. با دوستان و همسن و سال‌های خود حرف بزنید و با آن‌ها بازی‌های فکری انجام دهید.

اگر برای شما مقدور است، دوستان قدیمی خود را پیدا کنید و با آن‌ها خاطرات گذشته را زنده کنید. وقت گذراندن با دوستان قدیمی می‌تواند روحیه شما را شاد نگه دارد.

اگر به مسائل مذهبی علاقه دارید، شرکت در آن‌ها می‌تواند شما را با افراد جدیدی آشنا کند و در نتیجه تعاملات شما افزایش یابد. پس می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند روی مغز تاثیر گذاشته و فعالیت آن را بیشتر کند. تقویت حافظه سالمندان، با استفاده از شرکت در اجتماعات و تعامل با افراد مختلف می‌تواند بسیار راحت باشد و همچنین خطر افسردگی را از شما دور کند.

تمرینات ذهنی، کلید تقویت و بهبود حافظه در سنین بالا

اگر دقت کرده باشید، سالمندان زیادی در پارک‌ها و مکان‌های مختلف به دور هم جمع می‌شوند و از بازی‌های فکری مانند شطرنج استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که این بازی‌ها واقعا می‌توانند در تقویت حافظه سالمندان تاثیرگذار باشند!

برخی از فعالیت‌های ذهنی که می‌توانید برای تقویت حافظه در دوران سالمندی انجام دهید، به شرح زیر هستند:

مدیتیشن

مدیتشین و فعالیت‌هایی مانند یوگا می‌تواند در باز شدن ذهن و افزایش تمرکز بسیار موثر باشند. کسانی که به انجام این فعالیت‌ها عادت دارند، در مقایسه با کسانی که هیچ کدم از آن‌ها را انجام نمی‌دهند، عملکرد حافظه بهتری دارند. مدیتیشن می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در اثر افزای سن را نیز کاهش دهد.

بازی کردن شطرنج

شطرنج یکی از محبوب‌ترین بازی‌های فکری در سطح جهان است. مطالعات نشان می‌دهد، سالمندانی که شطرنج بازی می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به فراموشی و زوال عقل قرار می‌گیرند. این بازی می‌تواند به شدت مغز را تحریک کرده و فعالیت آن را افزایش دهد. پس می‌توان از آن به عنوان یک راه حل مفید برای تقویت حافظه سالمندان نام برد.

پازل‌ها

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌تواند مغز را تحریک کرده و عضلات آن را تقویت کند، حل کردن پازل است. این فعالیت ذهنی سالمندان را در وضعیتی قرار می‌دهد که باید به جزییات توجه زیادی داشته باشند و از میان الگوهای موجود یک مسئله را حل کنند.

تکنیک‌های مربوط به حافظه و یادگیری برای سالمندان

برخی از تکنیک‌های دیگر وجود دارند که می‌توانند در تقویت حافظه سالمندان تاثیرگذار باشند. به طور مثال، دقت به تغذیه و برنامه غذایی در این دوران بسیار مهم است. محدود کردن مصرف شکر باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد، زیرا شکر می‌تواند سلول‌های مغز را به مرور از بین ببرد و مشکلاتی مانند کاهش حافظه به وجود بیاورد.

از روغن ماهی استفاده کنید!

این روغن سرشار از اسیدهای چرب و امگا 3 است. این چربی‌ها برای سلامت مهم هستند و هیچ ضرری ندارند. روغن ماهی می‌تواند استرس را کاهش دهد و روند پیشرفت فراموشی در سالمندان را کندتر کند.

سخن پایانی

با گذشت زمان، هر چه سن شما بالا می‌رود در مقابل بیماری‌های مختلف آسیب‌پذیرتر خواهید شد. آلزایمر و فراموشی نیز از مشکلاتی هستند که می‌توانند در این دوران به وجود بیایند. تقویت حافظه سالمندان موضوع پراهمیتی است که همه افراد سالمند باید نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم را در رابطه با آن رعایت کنند. اگر برای تقویت حافظه سوالاتی دارید و می‌خواهید نکات مفیدی را درباره آن بیاموزید، دکتر پریسا طاهری می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط