لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

تنهایی در دوره سالمندی

بسیاری از افراد سالمند به علت وجود شرایط ناخوشایند در زندگی خود، مانند از دست دادن همسری که سال‌ها با او زندگی کرده‌اند، دوری از فرزندان، ترس از مرگ و بیماری، عدم وجود فردی که از آنها مراقبت کند، از دست دادن جوانی و زیبایی، ضعف جسمی و ناتوانی در خارج از خانه، احساس تنهایی و افسردگی را تجربه می‌کنند. سالمندان به طور ویژه بیشتر از هرکس دیگری به یک همراه نیاز دارند که آنها را در تمام فعالیت‌هایشان همراهی و پشتیبانی کند. در این مقاله، قصد داریم به بررسی و رفع احساس تنهایی در سالمندان تنها بپردازیم، با ما همراه باشید.

تنهایی در دوره سالمندی

راه‌های برطرف کردن احساس تنهایی در دوره سالمندی

بهتر است که قبل از هر اقدامی، با سالمند خود آشنا شوید. شخصیت و روحیه او را بفهمید و سعی کنید با توجه به نیازهایش، راه حل‌هایی برای رفع تنهایی او بیابید. باید بپذیرید که هر فردی در طول زندگی خود نیاز به تنهایی دارد و سالمندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما سالمندان عموما بسیاری از ساعات روز را تنها می‌گذرانند که این وضعیت برای آن‌ها دلپذیر نیست.

·   اگر والد پیری دارید که تنها زندگی می‌کند، بهتر است تلاش کنید تا او را در برنامه هفتگی خود قرار دهید. سعی کنید هفته‌ای چند بار به او سر بزنید و اگر به چیزی نیاز دارد، آن را برای او تهیه کنید.

·   روزی یکبار با او صحبت کنید و از حال و احوالش با خبر باشید.

· سرگرمی‌هایی برای او ایجاد کنید، مثلا یک تلفن همراه هوشمند برایش بخرید و او را عضو کانال‌ها و گروه‌های دوستانه و پرانرژی کنید.

بیشتر بخوانید: تفریحات سالمندان

· می‌توانید به او پیشنهاد تماشای کانال‌های تلویزیون شاد و سرگرم‌کننده را دهید.

· با تهیه یک حیوان خانگی مثل گربه یا طوطی برای او می‌توانید در رفع تنهایی به آنها کمک کنید.  

· در باغچه خانه گل و گیاه بکارید یا گلدان‌های کوچک و بزرگی برای او بخرید تا به مراقبت از گل‌ها مشغول شود.

· و …

علاوه بر این، سعی کنید سالمندان را به ارتباط با دوستان خود ترغیب و تشویق کنید. داشتن دوست و گذراندن وقتی با دوستان، یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش روحیه برای سالمندان است، البته این روش نه تنها برای سالمندان، بلکه برای روحیه همه افراد بسیار موثر خواهد بود. سالمندان اغلب طرز تفکر مشابهی دارند و از درک بهتری نسبت به یکدیگر برخوردار هستند. ارتباط با دوستان می‌تواند به سالمند این احساس را بدهد که دیگر  تنها نیست و کسانی وجود دارند که شرایط مشابه آنها را تجربه کنند. این موضوع می‌تواند باعث شود سالمندان احساس بهتری داشته باشند و درد دوری از فرزندان خود را کاهش دهند و انتظارات کمتری از آنان داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اضطراب در سالمندان

وقتی با سالمندان تنها برخورد می‌کنید، باید به نکاتی توجه کنید تا آنها را دلخور و دلزده نکنید. بهتر است برای آنها احترام بالایی برخوردار باشید و هرگز با آنها مانند کودکان رفتار نکنید. در ادامه چند نکته برای ارتباط بهتر با سالمندان را بیان می‌کنیم.

راه_های برطرف کردن احساس تنهایی در دوره سالمندی

چند نکته برای ارتباط با سالمندان

برخی از راه‌های ارتباط با سالمندان به شرح زیر است:

·   تماس تلفنی یا ویدئو کال: اگر فاصله جغرافیایی بین شما و سالمند زیاد است، می‌توانید با او تماس تلفنی برقرار کرده یا از طریق ویدئو کال با او صحبت کنید. این روش‌ها می‌توانند یک ارتباط بصری و صوتی را فراهم کند تا سالمند بتواند با شما ارتباط برقرار نماید.

·    ارسال نامه یا کارت پستال: ارسال نامه یا کارت پستال به سالمندان یک راه دیگر برای بیان علاقه و اهمیتی است که به آنها قائل هستید. این روش می‌تواند احساسات گرمتان را نشان دهد و آنها را خوشحال کند.

· استفاده از فناوری: اگر سالمندان با فناوری آشنا هستند، می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند ایمیل، پیامک، چت یا شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با آنها استفاده کنید. این روش‌ها می‌توانند ارتباط را سریعتر و آسانتر کنند.

·  بازدیدهای منظم: اگر امکان دارد، سعی کنید بازدیدهای منظم به سالمند را برنامه‌ریزی کنید. این بازدیدها می‌توانند فرصتی برای صحبت کردن، گفتگو و به اشتراک گذاشتن لحظات خوب باشند.

· ارائه کمک و حمایت: سالمندان ممکن است در برخی از وظایف روزمره دچار مشکل شوند. به آنها کمک کنید و در صورت نیاز، حمایت فیزیکی یا امور روزمره را برایشان انجام دهید. این کمک و حمایت می‌تواند به آنها احساس عزیز بودن را القا کند.

بیشتر بخوانید: افسردگی در سالمندان

تنهایی در دوره سالمندی

نتیجه گیری

تنهایی در سالمندان یکی از چالش‌های بزرگ و اساسی در این دوران از زندگی آن‌ها به شمار می‌رود. عدم توجه کافی به این مسئله می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی و روان آن‌ها داشته باشد و احتمال بروز مشکلات فیزیکی، روانی و حتی بیماری‌های عصبی در سالمندان را افزایش می‌دهد. با توجه به حساسیت بیشتر آن‌ها نسبت به مسائل مختلف، حتما نیازمند توجه و مراقبت بیشتری هستند، که مراقبت معنوی نیز جزو موارد مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

سوالات متداول

احساس تنهایی چه تاثیراتی در سالمندان دارد؟

احساس تنهایی در سالمندان تاثیرات منفی متعددی روی آن‌ها دارد. این تاثیرات شامل عوارض روانی و روحی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و افسردگی می‌شود.

چرا احساس تنهایی یکی از دغدغه‌های سالمندان است؟

تنهایی یکی از نگرانی‌های اساسی سالمندان است، چرا که آن‌ها در معرض خطر بیشتری در ابتلا به احساس انزوا و تنهایی قرار دارند. سالمندان با عواملی مانند تنها زندگی کردن، از دست دادن دوستان و اعضای خانواده، بیماری‌های مزمن و از دست دادن توانایی‌های خود مواجه هستند.

احساس تنهایی می‌تواند به عدم تعادل روحی و روانی در سالمندان منجر شود. آن‌ها ممکن است احساس افسردگی، اضطراب، ناراحتی و ناامیدی کنند. این وضعیت می‌تواند منجر به نقص در عملکرد روزمره، کاهش انگیزه و محدودیت‌های اجتماعی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط