خستگی در سالمندان + علائم و دلایل آن

خستگی در سالمندان، می‌تواند اثرات منفی بر روی کیفیت زندگی این افراد داشته باشد. این احساس خستگی می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی، کاهش عملکرد بدنی و شناختی، ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره و افزایش وابستگی به دیگران شود. همچنین، خستگی می‌تواند روی خلق و خوی و روحیه سالمندان تاثیر منفی داشته باشد و باعث افزایش استرس، اضطراب و افسردگی شود. از این رو، مدیریت خستگی در سالمندان اهمیت بالایی دارد تا کیفیت زندگی آنان بهبود یابد. در این نوشته، در مورد دلایل خستگی سالمندان و علام و نشانه‌های آن صحبت می‌کنیم.

خستگی در سالمندان

علائم و نشانه های خستگی در سالمندان

• ضعف عضلانی: یک از علائم خستگی در سالمندان، ضعف عضلانی است. در برخی موارد سالمندان به علت خستگی و کاهش سطح انرژی دچار ضعف عضلانی می‌شوند. این امر موجب  محدودیت در حرکت و انجام فعالیت‌های روزمره می‌گردد.
  • درد عضلانی: خستگی می‌تواند باعث احساس درد و سفتی عضلات در سالمندان شود. این دردها در نقاط مختلف بدن احساس می‌شود.
  • خواب آلودگی: سالمندان می‌توانند به علت خستگی و کاهش سطح انرژی، احساس خواب آلودگی و نیاز بیشتر به خواب داشته باشند. ممکن است در طول روز بیشتر بخوابند و احساس خستگی و خواب آلودگی در طول روز داشته باشند.
  • سردرد: خستگی یکی از عوامل موثر در بروز سردرد در افراد سالمند است. همچنین، سردرد می‌تواند به عنوان علامتی از خستگی فیزیکی و روانی در سالمندان ظاهر شود. این وضعیت می‌تواند منجر به ایجاد تنش در عضلات، فشار بر روی عروق و بافت‌ها و تحریک سیستم عصبی شده و در نهایت به سردرد منجر شود. علاوه بر این، خستگی روانی نیز می‌تواند عاملی برای بروز سردرد در سالمندان باشد. استرس، اضطراب و افسردگی می‌تواند نتیجه‌ای از فشارها و چالش‌های زندگی باشند؛ این عوامل روانی نیز باعث ایجاد سردرد می‌شوند.
  • مشکلات بینایی: خستگی و کاهش انرژی می‌تواند بر بینایی سالمندان تاثیر منفی داشته باشد.
  • اسهال: برخی سالمندان به علت خستگی و تغذیه نامناسب به مشکلات گوارشی مانند اسهال دچار می‌شوند.
  • یبوست: خستگی می‌تواند باعث کاهش فعالیت روده و یبوست در سالمندان شود. کاهش حرکات روده و تغذیه نامناسب می‌تواند علت این مشکل باشد.
  • کاهش وزن: خستگی و کاهش انرژی در سالمندان می‌تواند منجر به کاهش اشتها و کاهش وزن شود. این اتفاق می‌تواند به علت کاهش فعالیت، تغذیه بد و نامناسب و عوامل دیگر باشد.

بیشتر بخوانید: نوروپاتی در سالمندان

علائم ذهنی خستگی در سالمندان

علائم ذهنی خستگی در سالمندان شامل موارد زیر هستند:

• اختلال در تمرکز و انجام وظایف: خستگی می‌تواند باعث کاهش تمرکز ذهنی در سالمندان شود.  اختلال در تمرکز  نیز موجب بروز مشکلاتی در انجام وظایف روزمره شده و کارایی ذهنی این افراد را کاهش دهد.
  • مشکلات حافظه: خستگی می‌تواند به علت کاهش انرژی و عملکرد ذهن، منجر به مشکلات حافظه در سالمندان شود.  این امر موجب دچار فراموشی، مشکل در یادآوری خاطره‌ها و دشواری در به یادآوری اطلاعات گردد.
  • فقدان حرکت کافی: خستگی و کاهش انرژی می‌تواند باعث کاهش تحرک در افراد میانسال شود. این اتفاق منجر به کاهش فعالیت‌های روزمره و عدم تحرک می‌شود.
  • افسردگی: افسردگی یکی از علائم ذهنی خستگی در افراد میانسال است. کاهش سطح انرژی و عدم توانایی در انجام فعالیت‌های مورد علاقه و لذت‌بخش، یکی از دلایل ابتلا به افسردگی است.
  • اضطراب: از دیگر علائم و نشانه‌های خستگی در میانسالان، وجود اضطراب است. کاهش سطح انرژی و ناتوانی در مقابله با استرس‌های روزمره، می‌تواند به افزایش اضطراب و احساس نگرانی منجر شود.
  • تغییر خلق و خو: خستگی  می‌تواند باعث تغییر در خلق و خوی سالمندان شود. خشم، عصبانیت، ترس یا احساسات منفی دیگر از نشانه‌های تغییر در خلق و خو هستند که در طول روز متغیر است.

بیشتر بخوانید: درمان بی خوابی در سالمندان

دلایل خستگی در سالمندان

• آنمی: کاهش تولید سلول‌های قرمز خون یا کاهش هموگلوبین می‌تواند منجر به آنمی شود که باعث خستگی و کاهش انرژی در سالمندان می‌شود.
  • بیماری‌های التهابی مانند آرتریت: بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید می‌تواند باعث خستگی و کاهش سطح انرژی در سالمندان شوند.
  • سرطان: وجود سرطان و درمان‌های مربوط به آن از دلایل بروز خستگی شدید در سالمندان است. همچنین، خستگی می‌تواند ناشی از تاثیرات روانی و اضطراب مرتبط با سرطان باشد.
  • بیماری‌های مزمن ریوی: بیماری‌های مزمن ریوی مانند بیماری انسدادی ریوی مزمن (COPD) و آسم می‌توانند علت خستگی و کاهش توان فیزیکی در سالمندان باشند.
  • بیماری‌های قلبی: بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی یا آریتمی قلبی در سالمندان از دیگر دلایل خستگی است.
  • بیماری‌های مرتبط با کلیه و کبد: بیماری‌های مرتبط با کلیه و کبد مانند نارسایی کلیه و کبد، می‌توانند باعث خستگی و ناتوانی در سالمندان شوند.
  • اختلالات تیروئید: اختلالات هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند علت خستگی در سالمندان باشد.

بیشتر بخوانید: تفریحات سالمندان

دلایل خستگی در سالمندان

خستگی در سالمندان می‌تواند ناشی از بیماری‌ها و عوامل مختلفی از جمله آنمی، آرتریت، سرطان، بیماری‌های مزمن ریوی، دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، بیماری‌های کلیوی و کبدی و اختلالات تیروئید باشد.

چه عواملی موجب خستگی در سالمندان می‌شود؟

1. آنمی
2. بیماری‌های التهابی مانند آرتریت
3. سرطان
4. بیماری‌های مزمن ریوی
5. بیماری‌های قلبی
6. بیماری‌های مرتبط با کلیه و کبد
7. اختلالات تیروئید

آیا خستگی در سالمندان قابل درمان است؟

بله، در بسیاری از موارد خستگی در سالمندان قابل درمان است. بسته به دلیل خستگی، پزشک متخصص از روش‌های درمانی مختلف استفاده می‌کند.