لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

درمان بی خوابی در سالمندان

درمان بی‌ خوابی در سالمندان یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت. دلایل متعددی سبب ایجاد بی‌ خوابی در افراد مسن می‌شوند. بر اساس علت ایجاد بی‌خوابی، بی‌خوابی در افراد سالمند را در دسته‌ بندی‌های مختلفی قرار می گیرد. بی‌ خوابی نوع اولیه، بی‌ خوابی است که علت دقیقی برای آن مشخص نبوده و در بی‌ خوابی نوع ثانویه پزشک می‌تواند علتی را برای بی‌ خوابی در میانسالان بیابد و راهکارهایی برای درمان بی‌ خوابی ارائه دهد.

 راه‌های مختلفی برای برطرف کردن بی‌ خوابی شبانه در میانسالان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ورزش و رژیم غذایی مناسب استفاده از راهکارهای طبیعی و… اشاره کرد. در ادامه قصد داریم شما را با نکاتی در خصوص درمان و انواع بی‌ خوابی در میانسالان آشنا کنیم.

درمان بی خوابی در سالمندان

درمان بی خوابی در سالمندان + راهکارها

برای درمان بی‌ خوابی در سالمندان لازم است به علت ایجاد این مشکل توجه کرد. اگر به علت یک مشکل پزشکی سالمند شما دچار بی‌خوابی شده است، لازم است برای درمان مشکل پزشکی او اقداماتی انجام دهید. مثلا برخی سالمندان ممکن است به علت استرس زیاد دچار بی‌خوابی شوند. بنابراین برای درمان این نوع بی‌خوابی مدیریت استرس نقش قابل توجه و حائز اهمیتی دارد. در ادامه به راهکارهای مختلف و موثر برای درمان بی‌ خوابی شبانه در میانسالان خواهیم پرداخت:

استفاده از راه‌های طبیعی به جای قرص‌های خواب آور برای بی‌خوابی

با وجود این که قرص‌های خواب آور می‌توانند تاثیر قابل توجهی در بهبود بی‌خوابی میانسالان داشته باشند اما توجه کنید برای برطرف کردن بی‌خوابی در میانسالان بهتر است از روش‌های طبیعی اما دائمی بهره بگیرید. چون تاثیر قرص‌های خواب آور موقت بوده و پس از مدتی دوز یکسان آن‌ها، تاثیر یکسانی نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اضطراب در سالمندان

استفاده از رژیم غذایی و ورزش به منظور درمان بی‌خوابی در سالمندان

یکی از بهترین روش‌ها برای برطرف کردن بی‌ خوابی شبانه در میانسالان استفاده از رژیم غذایی و ورزش است. اگر افراد تلاش کنند در عادات روزانه خود ورزش و غذاهای سالم را قرار دهند، می‌توانند خواب مناسبی را در طول شب تجربه کنند. برای مثال سالمندان باید نهایت توجه خود را به عمل آورند که چند ساعت قبل از خواب غذاهای مناسب بخورند.

 بهبود خواب با رعایت رژیم غذایی مناسب

جالب است بدانید در صورتی که سالمندان رژیم غذایی مناسبی را رعایت کرده و از خوردن برخی مواد خودداری نمایند، می‌توانند خواب با کیفیت‌ تری را تجربه کنند. بهتر است سالمندان در اواخر روز از نوشیدن قهوه، چای، نوشابه و شکلات خودداری کنند. از آنجایی که مصرف غذاهای شیرین و سرشار از شکر، کربوهیدرات همچون نان سفید، برنج سفید، ماکارونی و سیب زمینی سرخ کرده می‌تواند انرژی شما را افزایش داده و سبب بیداری شما شود، بهتر است سالمندان از مصرف این چنین غذاها در اواخر روز خودداری نمایند تا بتوانند خواب عمیق و با کیفیتی را تجربه کنند.

برای درمان بی خوابی در سالمندان لازم است اجازه ندهید گرسنه به خواب بروند. پیش از خواب بهتر است یک میان وعده سبک همچون ماست یا شیر گرم به آنها بدهید. بهتر است پیش از خواب از مصرف وعده‌های غذایی زیاد یا پر ادویه که ممکن است سبب ایجاد سوء هاضمه در شما شوند، بپرهیزید. بهتر است سالمندان ۳ ساعت پیش از خواب وعده سبکی میل کرده و پس از آن چیزی نخورند‌.

بیشتر بخوانید: تفریحات سالمندان

درمان بی خوابی در سالمندان + راهکارها

انواع درمان بی خوابی در سالمندان

بی‌ خوابی در سالمندان را به دسته‌ بندی‌های مختلفی تقسیم کرده‌اند. دو شکل از رایج‌ ترین بی‌خوابی‌ها در این افراد به شرح زیر هستند:

  • بی خوابی اولیه: در صورتی که سالمندان بدون هیچ دلیل مشخصی در خوابیدن خود مشکل پیدا کنند و پزشکان و متخصصان نتوانند دلیل خاصی برای بی‌خوابی آنها و درمان بی‌ خوابی در افراد میانسال بیابند، می‌توان این نوع بی‌خوابی را در این دسته قرار داد.  معمولاً به منظور درمان بی‌خوابی در سالمندان در صورتی که بی‌خوابی آنها از نوع اولیه باشد، پزشکان مجبور خواهند شد که سبک زندگی سالمند را تغییر داده و روش‌های خوابیدن او را به صورت جزئی و دقیق‌تری بررسی کنند.
  • بی‌خوابی ثانویه: در صورتی که پزشکان بتوانند دلیلی برای مشکلات بی‌خوابی در سالمندان بیابند، می‌توان گفت سالمند شما دچار بی‌ خوابی ثانویه شده است.  معمولاً برای درمان بی‌خوابی سالمندان در صورتی که از نوع ثانویه باشد، پزشک تلاش می‌کند مشکلات پزشکی آنها را برطرف کند. از جمله بیماری‌هایی که می‌توانند سبب ایجاد بی‌خوابی ثانویه شوند، می‌توان به افسردگی، اعتیاد، اضطراب، آرتروز و… اشاره کرد. همچنین در نظر داشته باشید برای درمان بی‌خوابی شبانه سالمندان باید به داروهای مصرفی آنها نیز توجه ویژه‌ای نشان داد. زیرا برخی از داروها می‌توانند احتمال بی‌خوابی در این افراد را افزایش دهند.
انواع درمان بی خوابی در سالمندان

نتیجه گیری

اگر سالمندان شما از بی‌ خوابی‌های شبانه رنج می‌برند، بهتر است با درمان بی‌خوابی در سالمندان آشنایی کافی داشته باشید. بدین منظور راه‌های مختلفی همچون داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و… پیش روی سالمندان خواهد بود.

سوالات متداول

نشانه‌های بی‌خوابی در سالمندان چیست؟

بی‌ خوابی درمیانسالان می‌تواند نشانه‌های مختلفی همچون سردردهای تنشی، افزایش خطا، علائم مربوط به معده و روده، نگرانی دائمی در مورد خواب و… را به همراه داشته باشد.

علل ایجاد بی‌ خوابی شبانه در میانسالان چیست؟

سالمندان به دلایل مختلفی همچون علائم شناختی، علائم فیزیکی، سبک زندگی و… دچار بی خوابی خواهند شد.

بی خوابی در سالمندان چه عوارضی را به همراه خواهد داشت؟

در صورتی که بی‌ خوابی در افراد میانسال درمان نشود، ممکن است عوارضی همچون احساس خستگی، اضافه وزن و چاقی، ضعف عملکرد دستگاه ایمنی، تغییرات خلق و خو و… را به همراه داشته باشد.

داروهای تجویز شده برای بی‌ خوابی در سالمندان به چه مدت باید مصرف شوند؟

بهتر است داروهایی برای درمان بی‌خوابی در سالمندان تجویز می‌شوند، به مدت زمان کوتاهی مصرف شوند. زیرا مصرف این داروها برای طولانی مدت می‌توانند عوارضی را به همراه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط