لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

رژیم غذایی ضد آلزایمر

رژیم غذایی ضد آلزایمر می‌تواند در پیشگیری از ایجاد این بیماری موثر باشد و آن را به تعویق بیاندازد. آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که بر مغز تاثیر گذاشته و تمام فعالیت آن را مختل می‌کند. این بیماری در ابتدا شدت کمی دارد و هر چه می‌گذرد بر شدت آن افزوده می‌شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد آلزایمر از سن پایین‌تر می‌تواند ریسک ابتلا به آن را کمتر کند. در ادامه برخی از مواد غذایی که ویژگی ضد آلزایمر دارند را معرفی می‌کنیم.

رژیم غذایی ضد آلزایمر

رژیم غذایی ضد آلزایمر شامل چه چیزهایی می‌شود؟

برخی از مواد غذایی مفیدی که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید به شرح زیر هستند:

انواع ماهی‌ها و اسیدهای چرب امگا 3

غذاهای دریایی به ویژه انواع ماهی‌ها مانند سالمون، منبعی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می‌توانند بر سلامت مغز تاثیر گذاشته و  در رژیم غذایی سالم و ضد آلزایمر قرار بگیرند. اسیدهای چرب امگا 3 بیشترین فایده را دارند، اما به دلیل این که بدن به تنهایی نمی‌تواند آن را تولید کند، باید با تکیه بر رژیم غذایی مقدار مورد نیاز برای بدن را تامین کرد. پزشکان و کارشناسان توصیه می‌کنند دو تا سه وعده ماهی در هفته برای تامین تمام مواد مغذی برای مغز از جمله اسیدهای چرب و ویتامین D کافی است.

ماهی پروتئین بدون چربی را به افراد ارائه می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که بیشتر ماهی می‌خورند، با افزایش سن مشکلات شناختی کمتری مانند آلزایمر را تجربه می‌کنند. بیمارانی که به آلزایمر مبتلا می شوند، اغلب سطح پایینی از DHA را دارند. خوردن ماهی‌هایی که غنی از چربی امگا 3 هستند، عملکرد مغز را بهبود می‌دهند.

بیشتر بخوانید: سوء تغذیه در سالمندان

انواع توت‌ها

توت‌ها از میوه‌هایی هستند که با داشتن فلاونوئیدها می‌توانند در پیشگیری از زوال عقل مفید باشند. آن‌ها حاوی مواد معدنی، فیبر، ویتامین‌ها و ترکیبات ضد التهابی هستند. همچنین آن‌ها مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارند که می‌توانند از آسیب سلولی جلوگیری کنند. همچنین رادیکال‌های آزاد در تخریب سلول‌های مغزی تاثیر زیادی دارد که آنتی اکسیدان‌های موجود در توت‌ها با آن‌ها مبارزه خواهند کرد. شاه توت، تمشک‌ها و زغال اخته از جمله توت‌های مفیدی هستند که نسبت به دیگر میوه‌ها از شاخص گلیسمی پایین‌تری برخوردار هستند.

رژیم غذایی ضد آلزایمر شامل چه چیزهایی می_شود؟

میوه و سبزی‌های تازه

مهم‌ترین و موثرترین ماده غذایی در رژیم غذایی سالم و ضد آلزایمر استفاده از سبزیجات و میوه‌ها است. سبزیجاتی که برگ سبز دارند، بیشترین تاثیر را در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر دارند. این سبزیجات عبارتند از:

· کاهو

· کلم

·  اسفناج

· شاهی

·کلم پیچ

این نوع سبزیجات سرشار از مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان‌ها هستند و می‌توانند فولات زیادی داشته باشند. غلظت فولات در خون در آزمایش احتمال ابتلای فرد به آلزایمر را نشان می‌دهد. سعی کنید میوه‌هایی را مصرف کنید که رنگدانه قرمز و نارنجی بیشتری داشته باشند. این میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی از کاروتنوئیدها هستند. گوجه فرنگی، هویج، زردآلو و فلفل دلمه‌ای منابع بسیار خوبی برای تامین این مواد خواهند بود.

بیشتر بخوانید: ورزش سالمندان

انواع آجیل‌ها

ویتامین E  ،B، منیزیم، روی و اسیدهای چرب امگا 3 از جمله مواد مغذی هستند که در آجیل‌ها وجود دارد. همه این مواد خوراکی می‌توانند در رژیم غذایی سالم و ضد آلزایمر قرار بگیرند. می‌توانید بادام زمینی، سویا، بادام، گردو و تخمه کدو تنبل را مصرف کنید و در برنامه روزانه خود قرار دهید. به یاد داشته باشید، سلامت قلب و عروق به معنای کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر است، پس سعی کنید از آجیل‌ها برای تامین سلامت مغز و قلب استفاده کنید.

دارچین

اگر به این ماده غذایی علاقه داشته باشید، احتمالا می‌دانید که دانشمندان استفاده از این ماده را برای پاکسازی تجمع پروتئین‌های مغزی مفید می‌دانند. دارچین می‌تواند مغز را در برابر بیماری‌هایی مانند آلزایمر محافظت کند. اگر دیابت داشته باشید، احتمالا در مورد خواص ضد قند آن شنیده‌اید. این ماده قادر است تا 29 درصد از قند خون را کاهش دهد. از آن جایی که نمی‌توانید آن را به سادگی بخورید، بهتر است آن را با چای، قهوه و غذاهای مختلف امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: تغذیه در سالمندان

زرچوبه

اکثر افراد می‌دانند که زردچوبه دارای خاصیتی ضد التهابی زیادی است که برای اطرافیان مخصوصا کسانی که به بیماری‌های مختلف دچار هستند، مفید خواهد بود. کورکومین ماده فعالی است که در زردچوبه موجود بوده و می‌تواند در پیشگیری از ایجاد انواع مختلف آلزایمر موثر باشد. وقتی به اندازه کافی زردچوبه مصرف می‌کنید، تشکیل پلاک‌های آمیلوئید کاهش می‌یابد. برای دریافت این ماده به مقدار مورد نیاز، می‌توانید آن را در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید و با آن به آشپزی مشغول شوید.

نتیجه‌گیری

رژیم غذایی ضد آلزایمر شامل مصرف ماهی چرب، سبزیجات و میوه‌های تازه، مغزها و دانه‌ها و… است. این مواد غذایی می‌توانند به حفظ سلامت مغز و کاهش ریسک بروز آلزایمر کمک کنند.

سوالات متداول

بهترین رژیم غذایی ضد آلزایمر چیست؟

مصرف انواع ماهی‌ها و اسیدهای چرب امگا 3، میوه‌ها و سبزی‌های تازه، انواع توت‌ها، دارچین و زردچوبه، لبنایت کم چرب، گوشت قرمز کم چرب، مصرف روغن‌های سالم، مواد غذایی حاوی اکسیدان و… از جمله‌ی بهترین مواد غذایی ضد آلزایمر است.

کدام مواد غذایی را برا ی پیشگیری از آلزایمر قطع کنم؟

چربی‌های اشباع، قند و شکر و مصرف بیش از حد نمک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط