زوال عقل در بیماران پارکینسون | علائم، تشخیص و درمان

زوال عقل در بیمارن پارکینسون، بیماری است که موجب کاهش قدرت و توانایی تفکر و استدلال منطقی می‌شود. این بیماری علائمی همچون اختلال در حافظه و تمرکز، هذیان‌گویی، سخن گفتن گنگ و مبهم و… را دارد. اگر در میان افراد خانواده شما فرد مبتلا به پارکینسون وجود دارد، بهتر است این متن را بخوانید تا با این بیماری، علائم آن، چگونگی تشخیص و درمان آن بیشتر آشنا شوید.

زوال عقل در بیماران پارکینسون

زوال عقل در بیماران پارکینسون چیست؟

زوال عقل در بیماران پارکینسون، یک نوع از زوال عقل است که با بیماری پارکینسون مرتبط است.  زوال عقل در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون در ابتدا به صورت یک اختلال حرکتی آغاز می‌شود. با گذر زمان، این بیماری به گونه‌ای پیشرفت می‌کند که موجب زوال عقل و تغییرات در خلق و خو و رفتار فرد می‌شود. زوال عقل در بیماران مبتلا به پارکینسون موجب کاهش تفکر و استدلال می‌شود.

علائم زوال عقل در بیماران پارکینسون

زوال عقل در بیماران پارکینسون دارای علائم و نشانه‌هایی است که شامل موارد زیر هستند:

تغییر در حافظه، تمرکز و قضاوت

این بیماران مشکلاتی در حفظ و بازیابی اطلاعات حافظه دارند، به این معنی که ممکن است به یاد آوردن و به یاد سپردن اطلاعات برای آن‌ها سخت و دشوار باشد. همچنین، ممکن است دچار مشکلاتی در تمرکز و قضاوت باشند،  یعنی تمرکز کردن بر موضوعات و برداشت منطقی  و صحیح از مسائل برای این افراد دشوار است. تغییرات در حافظه، تمرکز و قضاوت بر عملکرد روزمره این بیماران  را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پیشرفت بیماری آلزایمر در سالمندان

مشکل در تفسیر اطلاعات بصری

زوال عقل در بیماران پارکینسون، موجب مشکل در تفسیر اطلاعات بصری می‌گردد. این بیماران ممکن است دچار مشکلاتی در تشخیص و تفسیر صحیح اطلاعات بصری شوند. به عبارت دقیق‌تر، این افراد در تشخیص چهره‌ها، شی‌ها و مکان‌ها دچار مشکل هستند این مشکلات می‌توانند شامل عدم تشخیص صحیح چهره‌ها، اشیاء و محیط اطراف، اشتباه در تشخیص فاصله بین اشیاء و… باشد. این مسائل و مشکلات بر توانایی بیماران در تعامل اجتماعی و مواجهه و  حرکت در محیط پیرامون خود تاثیر می‌گذارد.

زوال عقل در بیماران پارکینسون چیست؟

سخن گفتن خفه و مبهم

یکی از علائم زوال عقل در بیماران پارکینسون، سخنرانی خفه شده است. این علامت ممکن است به صورت عدم روان‌ بودن در سخنرانی ظاهر شود، به این معنی که بیماران دچار مشکلاتی در بیان کلام به شکل صحیح و پیوسته هستند. کم‌صدا یا ضعیف بودن صدای بیماران می‌تواند یکی از علائم زوال عقل در بیماران پارکینسون باشد. وجود این وضعیت موجب می‌شود سخنان بیماران پارکینسون دارای خطا بوده و درک مطلب برای شنوندگان سخت باشد.

توهم بصری

توهمات بصری نیز یکی از علائم زوال عقل در بیماران پارکینسون است. این توهمات بصری می‌تواند شامل دیدن اشیاء، حیوانات، افراد یا صحنه‌هایی باشند که در حقیقت وجود ندارند. این توهمات ممکن است برای بیماران واقعی به نظر بیایند و باعث ترس، اضطراب یا نا امنی آنان شود. توهم بصری می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی بیماران داشته باشد و به خصوص در محیط‌های  شلوغ تعامل روزمره را برای این افراد و خانواده‌های آنان سخت کند..

بیشتر بخوانید: درمان آلزایمر در سالمندان

هذیان، به ویژه ایده‌های پارانوئید

یکی از علائم زوال عقل در بیماران پارکینسون، هذیان و ایده‌های پارانوئیدی است. به عبارتی دیگر، بیماران ممکن است تفکر نادرست و غلطی درباره وجود توهم توطئه در افراد و محیط زندگی دارند.

افسردگی، تحریک‌پذیری و اضطراب

افسردگی، تحریک‌پذیری و اضطراب از مشکلات روانشناختی رایج در بیماران پارکینسونی مبتلا به زوال عقل است. این بیماران ممکن است با احساس افسردگی، کاهش انگیزه، احساس ناامیدی و اضطراب مواجه باشند. همچنین، ممکن است این افراد بسیار حساس و تحریک‌پذیر باشند و به راحتی به تغییرات محیطی یا انتقادات واکنش نشان دهند.

علائم زوال عقل در بیماران پارکینسون

اختلالات مربوط به خواب

اختلالات خواب یکی از علائم  زوال عقل در بیماران پارکینسون است. این اختلال می‌تواند شامل خواب آلودگی بیش از حد در طول روز  و اختلال خواب حرکت سریع چشم باشد.

تشخیص زوال عقل در بیماران پارکینسون

در حال حاضر، هیچ آزمایشی وجود ندارد که به طور قطعی و بدون ابهام مشخص کند که یک فرد مبتلا به زوال عقل بیماری پارکینسون است. تشخیص این بیماری بر اساس بررسی علائم، نتایج آزمون‌ها، سابقه پزشکی فرد و مشاهدات پزشک انجام می‌شود. برای تشخیص دقیق و قطعی، ممکن است پزشک از آزمون‌های تصویربرداری مغزی مانند MRI استفاده کند تا نشانه‌ها و تغییرات قابل توجه در ساختار مغز را بررسی کند. ارزیابی علائم حرکتی و شناختی و اطلاعاتی که روانپزشک یا نورولوژیست ارائه می‌دهد در تشخیص این بیماری کمک کننده است.

همچنین، تشخیص زوال عقل بیماری پارکینسون براساس بازه‌ی زمانی است که فرد بهد از بروز علائم بیماری پارکینسون، علائم و نشانه‌های زوال عقل را نیز تجربه می‌کند. این بازه زمانی حداقل یک سال و معمولا چند سال است. این علائم می‌تواند شامل تغییرات در حرکت مانند لرزش باشد.

درمان زوال عقل در بیماران پارکینسون

در رابطه با درمان زوال عقل در بیماران پارکینسون باید گفت که ، در حال حاضر هیچ درمان منحصر به فردی برای کاهش یا توقف آسیب سلول‌های مغزی ناشی از زوال عقل بیماری پارکینسون وجود ندارد. روش‌های درمانی موجود بر روی کنترل و بهبود علائم بیماری تمرکز دارند.داستفاده از داروها می‌تواند به کنترل علائم بیماری کمک کند. نوع و دوز داروها بستگی به تجویز پزشک دارد. موضوع مهم این است که با پزشک خود همکاری کنید. او می‌تواند برنامه درمانی مناسبی را برای بیمار شما تعیین کند و در تنظیم بهترین داروها و دوزها به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: دمانس یا زوال عقل در سالمندان

تشخیص زوال عقل در بیماران پارکینسون

زوال عقل در بیماران پارکینسون، یک نوع از زوال عقل است که با بیماری پارکینسون مرتبط است و موجب تغییرات در خلق و خو و رفتار فرد می‌شود. زوال عقل در بیماران پارکینسون می‌تواند پیشرفت کند و اثرات زیادی بر روی عملکرد شناختی فرد داشته باشد. این تغییرات شامل تغییر در حافظه، تمرکز و قضاوت، توهم بصری و دیداری، اختلال در خواب، هذیان‌گویی، افسردگی، میزان تحریک‌پذیری زیاد، وجود اضطراب و سخن گفتن نامفهوم و گنگ باشد.

آیا همه بیماران پارکینسون زوال عقل را تجربه می‌کنند؟

خیر، تمام بیماران پارکینسون مبتلا به زوال عقل نمی‌شوند.

آیا زوال عقل در بیماران پارکینسون قابل درمان است؟

درمان خاصی برای زوال عقل در بیماران پارکینسون  وجود ندارد، اما  از داروهای خاصی برای کنترل این بیماری استفاده می‌شود.

بله، زوال عقل در بیماران پارکینسون ممکن است پیشرفت کند و بر روی عملکرد شناختی فرد تاثیر بگذارد. اما نحوه پیشرفت و شدت آن می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد.

آیا دارو  در کنترل زوال عقل در بیماران پارکینسون موثر است؟

بله. برخی از داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود در کنترل این بیماری موثر است.