لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

آیا سرطان خون در سالمندان قابل درمان است؟

سرطان خون در سالمندان در دسته بیماری‌هایی قرار دارد که بر خون و مغز استخوان این افراد تاثیرگذار است و زمانی ایجاد می‌شود که جهش‌های لوسمی اتفاق افتاده باشد. این نوع سرطان شامل انواع مختلفی از بیماری‌های خونی مانند لوسمی‌ها، لنفوم‌ها و میلوم‌های چندگانه است. تشخیص سرطان خون معمولا با استفاده از آزمایش‌های مختلف انجام می‌شود. در این مقاله به دلایل ابتلای این نوع سرطان در سالمندان و پیشگیری از آن و … خواهیم پرداخت.

سرطان خون در سالمندان

سرطان خون در سالمندان

سرطان خون در افراد سالمند یکی از بیماری‌های خطرناک و پیچیده است که در افراد سالمند به ویژه افرادی که بیشتر از ۶۰ سال دارند، رخ می‌دهد.  علائم سرطان خون  شامل خستگی، ضعف، تب بی ‌دلیل، کاهش وزن بدون علت، تورم گردن و لنفاوی بیش از حد در بدن است. برای تشخیص و درمان سرطان خون، انجام آزمایش‌‌های خونی، بیوپسی نخاع استخوان، آزمایش‌‌های تصویربرداری مانند اسکن اس ای تی و درمان‌های مختلف شیمی درمانی، رادیوتراپی و تراپی هدفمند به کار می‌روند. اگر شما سالمندانی در اطراف خود دارید که این علائم مشکوک را تجربه می‌کنند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بررسی و درمان مناسب را شروع کنید.

دلایل سرطان خون در سالمندان

دلایل سرطان خون در میان سالمندان شامل عوامل مختلفی هستند که تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر فرایند توسعه سرطان دارند. به طور کلی فقط یک عامل باعث بروز این بیماری خطرناک در سالمندان نمی‌شود و عوامل مختلف و متعددی در آن نقش دارد.

  • تغییرات ژنتیکی و سن:  با پیشرفت سن، احتمال تغییرات ژنتیکی در سلول‌ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان خون افزایش می‌یابد.
  • ضعف سیستم ایمنی:  با پیری، سیستم ایمنی بدن ممکن است ضعیف شود که منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌‌های خطرناک مانند سرطان خون می‌شود.
  • عوامل محیطی:  عوامل محیطی مانند تابش  UV، قرارگیری در معرض عوامل شیمیایی، مصرف تنباکو و الکل و مواد زیست ‌محیطی دیگر ممکن است در طول زمان به تغییرات ژنتیکی در سلول‌‌ها و توسعه سرطان خون در سالمندان منجر شود.
  • بیماری‌‌های قبلی و درمان‌های دیگر:  برخی از بیماری ‌های قبلی مانند بیماری‌‌های خونی و درمان‌ های دیگر بیماری‌ها احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
  • چاقی و ناتوانی در فعالیت بدنی:  چاقی و کاهش فعالیت بدنی از دیگر عواملی است که باعث افزایش خطر ابتلا به این سرطان می‌شود.

این فاکتورها به طور ترکیبی ممکن است در افزایش خطر سرطان خون در میان سالمندان نقش داشته باشند. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان خون، مراقبت از سلامتی عمومی، اتخاذ رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و مراقبت از سلامت روحی در سنین بالا بسیار مهم است. در صورت داشتن علائم غیر طبیعی و عوارضی که بیان شد به بهترین متخصص طب سالمندان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ضربان قلب نرمال در سالمندان

آیا سرطان خون در سالمندان رایج‌تر است؟

سرطان خون در میان سالمندان معمولا رایج‌تر از سنین دیگر است. با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌‌های خطرناک مانند سرطان خون افزایش می‌یابد. عواملی مانند تغییرات ژنتیکی، ضعف سیستم ایمنی، عوامل محیطی و بیماری‌‌های قبلی می‌توانند به افزایش این خطر بی‌افزایند.

آیا سرطان خون در سالمندان رایج‌تر است؟

آیا سرطان خون در سالمندان قابل پیشگیری است؟

پاسخ این سوال مثبت است. در برخی موارد، سرطان خون در افراد سالمند قابل پیشگیری است اما این به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، سابقه خانوادگی، سلامت عمومی و عادات زندگی بستگی دارد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان خون در میان سالمندان، می‌توان اقداماتی که در ادامه بیان می‌کنیم را انجام داد.

· سلامتی عمومی: حفظ یک سبک زندگی سالم شامل مصرف یک رژیم غذایی متنوع و سالم، فعالیت بدنی منظم، مدیریت استرس و خواب کافی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان خون کمک کند.

· اجتناب از عوامل خطرزا:  از عواملی مانند مصرف تنباکو، مصرف الکل به میزان زیاد، قرار گیری بدون محافظ در برابر اشعه خورشید و مواد شیمیایی مضر خودداری کنید.

· مراقبت از سلامت روانی:  مراقبت از سلامت روانی و مدیریت استرس می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند.

·   پیگیری پزشکی منظم:  انجام بررسی‌های پزشکی منظم و بررسی همه علائم و نشانه ‌های مشکوک با پزشک می‌تواند به شناسایی تغییرات ژنتیکی در مورد این بیماری کمک کند.

هرچند که این اقدامات نمی‌توانند صد در صد از ابتلا به سرطان خون جلوگیری کنند، اما می‌توانند خطر ابتلا را به طور قابل توجهی کاهش دهند و به سلامتی عمومی کمک کنند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مناسب بیماران پارکینسون

درمان سرطان خون در سالمندان

درمان سرطان خون در میان سالمندان بستگی به نوع سرطان خون، شرایط  بدنی و شرایط عمومی سالمندان دارد. برخی از روش‌‌های درمان که برای سرطان خون در افراد سالمند تجویز می‌شود در ادامه بیان می‌کنیم.

  • شیمی درمانی:  استفاده از داروهای شیمی درمانی برای کاهش تعداد سلول ‌های سرطانی و کنترل رشد آن‌ها.
  • تراپی هدفمند:  استفاده از داروهایی که به طور مستقیم به سلول‌‌های سرطانی اثر می‌گذارند و به سلول‌‌های سالم کمتر آسیب می‌رسانند.
  • استفاده از داروها یا روش‌هایی که سیستم ایمنی بدن را به رشد سلول‌‌های سرطانی مبتلا کرده و از آن‌ها محافظت می‌کنند.
  • پیگیری توسط تیم درمانی: پیگیری منظم و مداوم توسط تیم درمانی متخصص برای مدیریت عوارض درمان، ارتباط با پزشک و رعایت رژیم درمانی. هر فرد و هر نوع سرطان خون ممکن است نیاز به یک برنامه درمانی منحصر به فرد داشته باشد. برای تصمیم‌ گیری در مورد بهترین روش درمان، مشاوره با پزشک متخصص سرطان و تیم درمانی مربوطه ضروری است.
درمان سرطان خون در سالمندان

نتیجه‌گیری

سرطان خون در سالمندان، موضوع مهمی که در این نوشته به بررسی علت، پیشگیری و روش‌های درمان آن پرداختیم. گفتیم که عوامل مختلفی از جمله سابقه خانوادگی، اختلالات ژنتیکی و قرارگیری در معرض برخی مواد شیمیایی و… در بروز این بیماری نقش دارند. همچنین، به این موضوع نیز اشاره کردیم که ​تشخیص زودهنگام این بیماری در نتیجه درمان بسیار موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط