روش‌های درمان عفونت در سالمندان

عفونت‌ در سالمندان می‌توانند عوارض جدی و مشکلات زیادی را به همراه داشته باشند. با پیر شدن، سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر می‌شود و قابلیت مقابله با عفونت‌ها کاهش می‌یابد. علاوه بر این، سالمندان معمولا بیشتر در معرض عوامل خطر ابتلا به عفونت‌ها قرار دارند و احتمال تشدید عوارض بیشتر است. در این نوشته، در خصوص انواع عفونت در افراد میانسال، علائم و نحوه درمان مطالب مورد نظر را بیان می‌کنیم.

عفونت در سالمندان

عفونت در سالمندان یکی از عارضه های ناخوشایندی است که در این سن و سال گریبان گیر افراد خواهد شد و عوارض و مشکلات زیادی را برای آن ها به همراه خواهد داشت. بیماری های عفونی، رایج ترین عارضه و بیماری در سالمندان است و هر گونه بی توجهی و عدم مراقبت باعث ابتلا سریع آن‌ها می شود. یکی از عوامل تشدید کننده بیماری‌های عفونی در سالمندان، حضور آن‌ها در محیط سالمندان است. به بیان دیگر وجود تعداد زیادی افراد مسن که نیاز به توجه و رسیدگی زیادی دارند، در محیطی که تعداد پرستار و خدمه محدود دارد بسیار سخت است.

بی توجهی به سالمندان تاثیر بسزایی در کاهش سیستم ایمنی بدن و به هم خوردن عملکرد طبیعی بدن خواهد داشت و گاهی منجر به بیماری های متعدد خواهد شد. روش های متعددی برای پیشگیری و درمان بیماری های عفونی وجود دارد که برای آشنایی با آن باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

انواع  بیماری عفونی در سالمندان

مهم نیست فرد سالمند در محیط خانه و خانواده زندگی می کند یا در سالمندان، در هر شرایط چنانچه رسیدگی لازم و درست صورت نگیرد، امکان ابتلا به بیماری های متعدد مخصوصا بیماری های عفونی وجود دارد. از مهم ترین بیماری های عفونی که سالمندان به آن مبتلا می شوند می توان موارد زیر را نام برد:

عفونت ادراری

از شایع ترین بیماری های عفونی در سالمندان که علائم و نشانه های متعددی به همراه دارد، عفونت ادراری است. این بیماری در برخی افراد بدون علامت خاصی رخ می دهد این در حالی است که برخی افراد در صورت ابتلا به مشکلاتی مثل سوزش، خارش، تغییر رنگ و تکرر ادرار، تب و لرز و … دچار می شوند.

در این حالت با بررسی های انجام شده چنانچه فرد نشانه و علامت خاصی از بیماری نداشته باشد، تنها تحت مراقبت بیشتر قرار میگیرد. در صورت مشاهده علائم و نشانه های مذکور با توجه به میزان شدت آن، فرد باید در بیمارستان بستری شود تا علت آن که ممکن است عفونت مثانه یا عفونت کلیه است، مشخص گردد.

در برخی بیماران سالمند که بر روی ادرار خود کنترل ندارند، از سوند استفاده می شود. گاهی بی توجهی به زمان تعویض سوند منجر به بروز عفونت ادراری می شود، برای پیشگیری از این عارضه می بایست نکات بهداشتی لازم کاملا رعایت شود.

بیشتر بخوانید: علت ورم پا در سالمندان

انواع  بیماری عفونی در سالمندان

ذات الریه

از دیگر بیماری های عفونی که منجر به بروز عفونت در سالمندان می شود، سینه پهلو یا همان ذات الریه است که علائم و نشانه های خاص خود را دارد. این بیماری که اغلب با تنگی نفس، تب، سرفه، درد در ناحیه قفسه سینه و … همراه است، به عنوان یک بیماری واگیر شناخته می شود. بر این اساس در صورت مشاهده هرگونه علائم و نشانه های آن باید از جمعیت دور و در بیمارستان بستری شود.

سل

سل ریوی دیگر بیماری عفونی در سالمندان است که معمولا در افراد بالای 65 سال بروز می کند. ممکن است این عارضه از سنین جوانی فرد را درگیر کرده اما به دلیل قدرت بدنی بالا علائم و نشانه آن مشهود نبوده باشد. با این وجود میکروب و عفونت به جا مانده در بدن با کاهش سیستم ایمنی به راحتی قوت گرفته و تاثیرات منفی خود را به جای گذاشته باشد.

بی اشتهایی، کاهش وزن، سرفه های خشک، تعریق شبانه از مهم ترین علائم و نشانه های این بیماری به شمار می آیند. در صورت طولانی بودن مدت زمان این مشکلات، انجام رادیولوژی سینه و تست سل الزامی است و در صورت ابتلا باید در بخش ایزوله بستری شود.

بیشتر بخوانید: میان وعده سالم سالمندان

عفونت زخم بستر

برخی افراد به دلیل ناتوانی در حرکت کردن، مدت طولانی و مداوم را در بستر می مانند که این اقدام منجر به بروز عوارض و مشکلاتی از جمله زخم بستر و عفونت های ناشی از آن خواهد شد. احتمال بروز این عارضه در افرادی که در سالمندان هستند، به دلیل کمبود نیروی کار برای رسیدگی، بسیار بالا است. عفونت حاصل از زخم بستر در ابتدا قابل پیشگیری است اما در صورت بی توجهی و افزایش شدت آن، بسیار خطرناک خواهد شد.

عفونت در مفاصل

از دیگر بیماری های شایع در میان سالمندان، مشکلات مفصلی است که در صورت عدم درمان به موقع، درد و التهاب آن افزایش پیدا می کند. آرتریت و التهاب بالا از عوامل موثر در بیماری عفونت در مفاصل است که با نشانه هایی مثل تب، احساس داغی در مفاصل ، ناتوانی در حرکت و … همراه است.

نشانه‌ها و علائم بیماری عفونی در سالمندان

با توجه به این که عفونت در سالمندان به شکل مختلف بروز می کند، همواره علائم و نشانه های متعددی نیز به همراه دارد که از مهم ترین آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سرفه
  • تب و لرز
  • تعریق زیاد
  • بی اشتهایی
  • سوزش و خارش

هر یک از نشانه های مذکور می تواند علائم یک بیماری خاص باشد، در صورت مشاهده این علائم و همیشگی بودن آن حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان عفونت در سالمندان

با توجه به خطرناک بودن بیماری های عفونی در بیماران سالمند، برای داشتن درمان موفق؛ مراجعه به پزشک الزامی است. این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل ضعف بدنی این افراد، بیماری اثر مخرب تر به همراه دارد و خطرناک تر خواهد بود؛ پس به هیچ عنوان سعی نکنید با انجام درمان های خانگی، آن ها را درمان نمایید.

عفونت در سالمند به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت نکات بهداشتی رخ می دهد. این بیماری ها در افرادی که در خانه سالمندان هستند به دلیل رسیدگی کمتر، بیشتر خواهد بود. بیماری های عفونی در سالمندان اغلب با مراقبت قابل درمان هستند اما بی توجهی به آنها منجر به تشدید بیماری و گاهی مرگ نیز خواهد شد. در صورت مشاهده هرگونه علائم و نشانه های عفونت بهتر است حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا از بروز عوارض و مشکلات جدی تر جلوگیری شود.

کدام یک از بیماری های عفونی در سالمندان مسری هستند؟

بیماری های تنفسی مانند سل ریوی، ذات الریه

بهترین روش درمان بیماری های عفونی در سالمندان کدام است؟

با توجه به متفاوت بودن نوع بیماری ها از نظر تاثیر گذاری بر روی بدن، می بایست به پزشک متخصص مراجعه تا بهترین روش های درمانی را دریافت کنید.

آیا عفونت در سالمندان باعث مرگ و میر می شود؟

بله، در صورتی که مراقبت های لازم و اقدامات درمانی مطلوب صورت نگیرد، حتی ساده ترین بیماری عفون منجر به مرگ و میر خواهد شد.