لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

۱۰ مورد از علائم هشدار برای بیماری آلزایمر در سالمندان

علائم بیماری آلزایمر در سالمندان، موضوعی است که در این مقاله راجع به آن صحبت می‌کنیم و راهنمایی‌های لازم را برای تشخیص این علائم و نشانه‌های هشدار ارائه خواهیم نمود.

علائم بیماری آلزایمر در سالمندان چیست؟

در بخش زیر به بررسی 10 مورد از علائم هشدار برای بیماری آلزایمر در سالمندان می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این علائم، این نوشته را تا انتها بخوانید.

علائم هشدار برای بیماری آلزایمر

اختلال حافظه یکی از علائم بیماری آلزایمر در سالمندان است

اولین مورد از علائم بیماری آلزایمر در سالمندان، اختلال حافظه است. اختلال حافظه در حدی که فرد را در انجام فعالیت‌های روزانه‌اش ناتوان کند و برای انجام فعالیت‌های روزانه‌اش مشکل داشته باشد. هر چند که همه افراد معمولی ممکن است گاهی اوقات یک قرار ملاقات، نام یک همکار یا شماره تلفن دوستشان را فراموش کنند، اما برای فردی که مبتلا به بیماری آلزایمر است، این مشکل به طور مکرر و شایع‌تر اتفاق می‌افتد.

 اختلال در انجام کارهای روزانه

دومین علامت هشدار بیماری آلزایمر در سالمندان، مشکل در انجام کارهای عادی روزانه است. فرد مبتلا به بیماری آلزایمر کم‌کم توانایی انجام کارهای روزمره خود را از دست می‌دهد. برای مثال، فرض کنید یک خانم خانه‌دار مسئولیت‌هایی مانند پخت و پز و تمیزکردن خانه را بر عهده دارد. در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، افراد متوجه می‌شوند که این خانم دیگر قادر به پخت غذا به صورت درست نیست. آن غذایی که همیشه درست می‌کرده، حالا به درستی تهیه نمی‌شود. همچنین، زمانی که تعدادی مهمان به خانه می‌آید، او دیگر توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی برای انجام این کار را ندارد.

ضعف بیان یکی از علائم هشدار برای بیماری آلزایمر در سالمندان است

سومین مورد از علائم بیماری آلزایمر در سالمندان، ضعف در بیان است. همه افراد، ممکن است در پیدا کردن لغات مناسب در جملات خود دچار مشکل شوند. به عنوان مثال، زمانی که می‌خواهید یک جمله بسازید و یک مفهوم را منتقل کنید، ممکن است لحظه‌ای کلمه مورد نظر از ذهنتان برود. این اتفاق ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. اما در فردی که مبتلا به بیماری آلزایمر است، گاهی اوقات قادر نیست کلمه‌های ساده را به یاد آورد و به جای آن‌ها از لغات نامناسب استفاده می‌کند. در نتیجه، جملات او نامفهوم می‌شوند.

هنگامی که این بیماری پیشرفت می‌کند، اشتباهات دستوری ظاهر می‌شود و فرد نمی‌تواند به خوبی درباره یک موضوع صحبت کند. در حالت پیشرفته‌تر آلزایمر، فرد ممکن است به طور کلی نتواند درباره موضوعات به خوبی صحبت کند و جملات او نامفهوم شوند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکینسون

اشتباه در تشخیص زمان و مکان

چهارمین علامت هشداربیماری آلزایمر در سالمندان، گم کردن زمان و مکان است. گاهی اوقات، افراد ممکن است برخی جزئیات را از یاد ببرند، مانند روز هفته، تاریخ یا مقصدی که قصد داشتند برای آنجا بروند. اما در فردی که مبتلا به این بیماری است، این نوع فراموشی به صورت عمیق و ثابت رخ می‌دهد و حتی با دادن فرصت به فرد برای فکر کردن و یادآوری، اغلب نمی‌تواند تاریخ و زمان را به یاد آورده و ممکن است به طور غلط بیان کند. به عنوان مثال، در حالی که ما ممکن است در اوج گرمای تابستان باشیم، فرد مبتلا ممکن است به اشتباه بگوید که در فصل زمستان هستیم.

در مواجهه با بیماری آلزایمر، افراد مبتلا ممکن است مشکلاتی در تشخیص و تعیین مسیر خود داشته باشند و گم می‌شوند. بسیاری از افرادی که شما مشاهده می‌کنید، تصویرشان در روزنامه قرار می‌گیرد، به احتمال زیاد دچار بیماری آلزایمر هستند و در خیابان‌ها ممکن است راه خود را گم کنند. البته، این موضوع در مراحل پیشرفته‌تر آلزایمر رخ می‌دهد.

در مراحل ابتدایی این بیماری، ممکن است شما یک فرد را مشاهده کنید که به مکان‌هایی که قبلا چند بار رفته است، می‌رود. اما هنگامی که قصد دارد دوباره به آن مکان برود، مسیر را گم می‌کند. این نشانه‌ها به عنوان هشدارهایی برای مشکلات حافظه هستند.

بیشتر بخوانید: توانمند سازی سالمندان به چه شکل است؟

علامت هشدار برای بیماری آلزایمر، ضعف بیان

 کاهش قدرت استدلال، یکی از علائم هشدار برای بیماری آلزایمر است

پنجمین علامت هشدار در بیماری آلزایمر، کاهش یا ضعف در تفسیر، استدلال و قضاوت صحیح است. در بیماران مبتلا به آلزایمر، ممکن است اختلالات جدی در درک خود وجود داشته باشد. آن‌ها ممکن است نتوانند مشکلات خود را درک کنند و قدرت استدلال و تفسیر موضوع را از دست بدهند. قضاوت‌های آن‌ها نیز ممکن است دچار اشکال شود.

به عنوان مثال، زمانی که فرد مبتلا به آلزایمر به پزشک مراجعه می‌کند، همراهان او اغلب اظهار می‌کنند که فرد سوالات تکراری می‌پرسد و ممکن است مثلا به نداند که امروز چه روزی است یا اینکه از خانه بیرون رفته و گم شده است. اما وقتی از خود بیمار بپرسید که چرا به اینجا آورده شده‌ ، ممکن است بگوید که مشکلی ندارد و نمی‌داند چرا او را به اینجا آورده‌اند.

علاوه بر این، فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است اختلالات در تصمیم‌گیری‌های ساده نیز داشته باشد. به عنوان مثال، اگر خانواده به او بگوید که فصل زمستان است و می‌خواهند بروند، او ممکن است بدون در نظر گرفتن تصمیم درست، برود و لباس آستین کوتاه بپوشد.

مشکل در تفکر ذهنی

ششمین علامت هشدار، مشکل در تفکر ذهنی است. بیماران مبتلا به آلزایمر، ممکن است در حساب و کتاب مالی خود مشکلاتی را تجربه کنند. به عنوان مثال، فردی که قبلا تمام کارهای بانکی را انجام می‌داده، اما الان در حساب کردن امور مربوط به خرید دچار مشکل می‌گردد.

گم کردن اشیا

هفتمین علامت هشدار، گم کردن اشیا و جا به جا گذاشتن آن‎ها است. در بیماران مبتلا به آلزایمر، مشکلات مرتبط با پیدا کردن مکان‌ وسایل روزمره بسیار شایع است. آن‌ها ممکن است وسایل خود را در مکان‌های نامتعارف قرار دهند و سپس نتوانند آن‌ها را پیدا کنند. ممکن است، این مشکل به صورت مکرر اتفاق بیفتد و ممکن است برای مدت‌ طولانی دنبال پیدا کردن وسیله خود باشند، اما همچنان نتوانند آن را پیدا کنند. به عنوان نمونه، فرد ممکن است یک اتو را در فریزر بگذارد یا ساعت مچی خود را در قندان قرار دهد.

علامت هشدار برای بیماری آلزایمر، اشتباه در تشخیص زمان و مکان

تغییر در خلق و خو

هشتمین علامت، تغییرات در خلق و خو و رفتار فرد بیمار است. در بیماران مبتلا به آلزایمر، ممکن است تغییرات رفتاری رخ دهد و ممکن است رفتار آن‌ها با گذشت زمان تغییر کند. این تغییرات در خلق و خو مانند غم، خشم، بی‌قراری و پرخاشگری می‌تواند باشد. عموما این تغییرات در زمان‌های خاصی مانند بعد از ظهر و غروب به شدت بیشتر دیده می‌شوند.

اختلال در درک تصویر و اندازه آن

نهمین علامت، اختلال در درک تصاویر و تشخیص اندازه و فاصله آن‌ها است. در صورتی که یک فرد دچار اشکال در درک تصاویر و تشخیص اندازه و فاصله باشد و رانندگی کند، ممکن است با مشکلاتی روبرو شود که می‌تواند به وقوع حوادث تلخ منجر شود. به عنوان مثال، فرد ممکن است نتواند به خوبی تشخیص دهد که چراغ قرمز یا سبز است و بنابراین ممکن است از چراغ قرمز عبور کند یا از چراغ سبز عبور نکند. این می‌تواند باعث تصادف رانندگی شود یا به عابران پیاده آسیب برساند.

در چنین حالتی، مشاوره و راهنمایی از یک پزشک متخصص سالمندان در اداره راهنمایی رانندگی به شدت توصیه می‌شود. این پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد مبتلا به آلزایمر قادر به رانندگی ایمن است یا خیر.

کنار کشیدن از کار و فعالیت

یکی از علائم هشدار برای بیماری آلزایمر، کنار کشیدن از کار و  فعالیت‌های اجتماعی است. در این مرحله، فرد ممکن است ترجیح دهد از فعالیت‌هایی که قبلا انجام می‌داد، کناره‌گیری کند. برای مثال، فردی را که سال‌ها با او آشنا بودید، مشاهده می‌کنید که اخیرا کاهش قابل توجهی در فعالیت‌های اجتماعی خود داشته است. او تلاش می‌کند تا در بحث افراد دیگر وارد نشود و در فعالیت‌های اجتماعی کمتر حضور پیدا کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، به بحث درباره 10 علامت و نشانه هشدار برای بیماری آلزایمر پرداخته شد که می‌تواند به شناخت به موقع بیماری و درمان آن کمک کند. این علائم شامل اختلال در درک زمان و مکان، تغییرات رفتاری، دشواری‌های در انجام کارهای روزمره، تغییر در درک و تشخیص تصاویر، کاهش فعالیت‌های اجتماعی و… است.

سوالات متداول

آیا بیماری آلزایمر دارای علامت و نشانه است؟

بله. این بیماری علائم مختلفی دارد که در متن مقاله به 10 مورد آن اشاره کردیم.

برای درمان بیماری آلزایمر به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

برای تشخیص و درمان این بیماری باید به پزشک طب سالمندان مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط