لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

۱۰ مورد از علائم بیماری افسردگی در سالمندان

در این مقاله، درباره 10 مورد از علائم بیماری افسردگی در سالمندان صحبت می‌کنیم. اگر در منزل خود سالمند دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم، این مقاله را بخوانید.

افسردگی در سالمندان

علائم بیماری افسردگی در سالمندان چیست؟

در ادامه مقاله، هر یک از عوامل هشدار دهنده بیماری افسردگی در سالمندان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خلق افسرده، جزو علائم بیماری افسردگی در سالمندان است

اولین علامت هشدار برای بیماری افسردگی در سالمندان، خلق افسرده است. یعنی فردی که اغلب اوقات غمگین و افسرده است و غم زیادی را در خود حس می‌کند.

عدم لذت بردن

 عدم لذت بردن از انجام کارهای مختلف که قبلا برای فرد خوشایند و لذت بخش بوده یکی از علائم بیماری افسردگی در سالمندان است.. یعنی فردی که در اغلب اوقات رغبتی برای انجام کارهایی که در گذشته برایش خوشایند بوده، ندارد، چون از آن‌ها لذت نمی‌برد. برای مثال، قبلا گوش دادن به موسیقی برایش لذت بخش بوده، یا از اینکه با اتومبیل بیرون برود و دوری بزند، لذت می‌برده است. اما الان  دیگر هیچ کدام از آن کارها برای او لذت بخش نیست و موجب خوشحالی‌اش نمی‌شود.

تغییر وزن نیز یکی از علائم بیماری افسردگی در سالمندان است

سومین علامت هشدار برای بیماری افسردگی در سالمندان، تغییر وزن است. این تغییر وزن هم می‌تواند افزایش وزن باشد یعنی فرد مبتلا به پرخوری شود و هر چقدر غذا می‌خورد، احساس سیری به او دست نمی‌دهد. این موضوع موجب می‌شود فرد در یک دوره‌ای دچار افزایش وزن شود. حالت بعدی به این صورت است که فرد دچار کاهش وزن می‌شود. یعنی فرد میل به خوردن غذا را از دست می‌دهد و تمایلی به خوردن غذا ندارد. در این حالت، فرد بیمار دچار کاهش وزن می‌شود. البته در کاهش وزن باید علت‌ها و بیماری‌های دیگر را نیز در نظر گرفت.

اختلال در خواب

اختلال در خواب جزو چهارمین علائم بیماری افسردگی در سالمندان است. چیزی که ما انتظار داریم این است که فرد خواب آرامی داشته باشد و بعد از بیدار شدن، احساس سرحالی کند. اما فردی که دچار افسردگی می‌شود، ممکن است دچار اختلال در خواب شود. یعنی فردی که قبلا خواب خوبی داشته، در حال حاضر نمی‌تواند شب‌ها زود بخوابد. حالت دیگر، به این صورت است که صبح‌ها زودتر از آن زمان عادی که روتین او بوده است از خواب بیدار می‌شود یا اینکه خواب او تکه تکه شده است . به طور مثال بیمار می‌گوید مثل همیشه در ساعتی که می‌خوابیدم، می‌خوابم یا در همان ساعتی که بیدار می‌شدم، بیدار می‌شوم اما در طول مدت خواب چندین بار از خواب بیدار می‌شوم و دوباره می‌خوابم. این خواب تکه تکه کیفیت خواب را به شدت پایین می‌آورد.

افسردگی در سالمندان، اختلال در خواب

بی‌قراری

پنجمین علامت هشدار برای بیماری افسردگی، بی‌قراری است. در این حالت یا فرد خیلی بی‌قرار است یا بی‌تفاوت. برای مثال، فردی که قبلا زندگی عادی خود را داشته و مشکلی نداشته است، اکنون به طور ناگهانی مضطرب و بی‌قرارمی‌شود و به طور مداوم حالت دلشوره دارد. حالت دیگر به این صورت است که فرد به طور چشمگیری بی‌تفاوت شده است و در لاک خود فرو می‌رود. او دیگر به مسائل و مشکلات خود علاقه‌ای ندارد و کمتر حرف می‌زند. هر دوی این علامت‌ها می‌تواند علائم هشدار برای بیماری افسردگی باشد.

کاهش انرژی روزانه

ششمین علامت هشدار برای افسردگی، کاهش انرژی روزانه است. به طور مثال، فردی که قبلا پرانرژی بوده و با انگیزه به دنبال کار خود در خارج از منزل می‌رفته یا یک خانم خانه‌دار بوده که از صبح تا شب مشغول رسیدگی به کارهای منزل و مراقبت از بچه‌ها بوده است. الان، هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شود، احساس می‌کند وزن سنگینی بر روی دوش‌هایش است، اگرچه شب‌ها به مدت ۶ تا ۸ ساعت نیز می‌خوابد. او احساس می‌کند هنوز خسته‌ است و هر چقدر هم که می‌خوابد، این حالت خستگی را همچنان در بدن خود دارد. این موضوع به عنوان یک نشانه هشدار برای افسردگی محسوب می‌شود.

احساس گناه، یکی از علائم بیماری افسردگی در سالمندان است

هفتمین علامت هشدار برای بیماری افسردگی در سالمندان، احساس گناه فرد برای کاری است که انجام نداده یا برای اتفاقی است که افتاده اما این فرد هیچ مسئولیت و تقصیری راجع به آن ندارد. اما بی دلیل احساس گناه نسبت به اتفاقات مختلفی که در اطرافش می‌افتد، دارد و خودش را مقصر می‌داند.

اختلال در توجه و تمرکز

هشتمین علامت هشدار، اختلال در توجه و تمرکز است. به طور مثال فردی که که دانشجو است و می‌گوید قبلا  می‌توانسته در عرض نیم ساعت یک تعداد مشخصی از صفحات را بخوانم. اما الان ذهنم به طور مرتب به جاهای مختلف پرت می‌شود. مثال دیگر، فرد میانسالی که مدیر یک شرکت است و می‌گوید من قبلا می‌توانستم مسائل شرکت را در عرض یک ساعت بررسی کنم و نظر خودم را بدهم. اما الان که می‌خواهم همان کار را انجام بدهم هر دفعه ذهنم جای دیگری پرت می‌شود و نمی‌توانم خوب توجه و تمرکز داشته باشم. بیماری افسردگی درمان نشده در دوره میانسالی می‌تواند منجر به بروز بیماری آلزایمر در دوران سالمندی بشود. به همین خاطر است که پزشکان تاکید زیادی بر روی بیماری افسردگی می‌کند و نظرشان بر این است که باید درمان لازم و مناسب صورت بگیرد.

فکر خودکشی

نهمین علامت هشدار برای بیماری افسردگی این است که فرد تصمیم یا فکری راجع به خودکشی داشته باشد. اگر فردی از دوستان یا نزدیکان شما هستند و به شما می‌گویند که حال خوبی ندارد و دوست ندارد به زندگی ادامه بدهد یا تمایلی به ادامه زندگی ندارد، این یک فکر خودکشی است و فکر خودکشی یک علامت هشدار برای افسردگی محسوب می‌شود. در این حالت، فرد نیاز به مراجعه اورژانسی به روانپزشک دارد.

احساس درد در بدن

دهمین علامت هشدار در مورد بیماری افسردگی شکایت از دردهایی در بدن است که هیچ دلیل و فکتی را نمی‌توانیم برای آن پیدا کنیم. به طور مثال فردی را در نظر بگیرید که از درد در یک بخش از بدن خود شکایت می‌کند و بررسی‌های مکرر توسط پزشک انجام می‌شود. فرد بستری می‌شود و پزشکان مختلف او را معاینه می‌کنند، اما هیچ تشخیصی برای این درد پیدا نمی‌شود. درد به طور موقت کاهش می‌یابد، اما سپس فرد دوباره با دردی جدید در قسمت دیگری از بدن یا با نوعی متفاوت از درد مشابه مراجعه می‌کند.

اگر هیچ تشخیصی برای درد پیدا نشود، بیماری جدی وجود ندارد و پزشک از این نظر مطمئن می‌شود. البته یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنیم، احتمال افسردگی است. افسردگی ممکن است موجب بروز درد‌های جسمی مختلف و ناشی از تنش روانی شود.

نتیجه‌گیری

افسردگی در سالمندان علل مختلفی دارد، اختلال در خواب، تغییر وزن، وجود درد بدون داشتن دلیل قانع کننده جسمی، اختلال در توجه و تمرکز، داشتن احساس گناه بدون مقصر بودن، بی قراری و… از جمله علل و نشانه‌های هشداری هستند که ممکن است موجب بروز افسردگی در افراد سالمند گردد. به خاطر اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی 10 علامت هشدار بیماری افسردگی در افراد سالمند پرداختیم.

سوالات متداول

آیا بیماری افسردگی درمان نشده در دوره میانسالی، می‌تواند موجب بروز افسردگی در دوره سالمندی شود؟

بله، در صورتی که فرد میانسال علائم افسردگی داشته باشد و مورد درمان قرار نگیرد، ممکن است در دوره سالمندی با این مشکل مواجه شود.

علائم هشدار برای بیماری افسردگی در سالمندان چیست؟

این علائم شامل، داشتن اختلال در توجه و تمرکز، داشتن احساس گناه، اختلال در خواب، تغییرات در وزن و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط