نوروپاتی در سالمندان

نوروپاتی در سالمندان یکی از اختلالاتی است که ممکن است به علت بیماری‌های مختلفی درافراد میانسال به وجود بیاید. نوروپاتی در این افراد دارای انواع مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به نوروپاتی محیطی، نوروپاتی اتونومیک، نوروپاتی پروگزیمال و مونوروپاتی اشاره کرد. بسته به این که میانسالان به کدام یک از انواع نوروپاتی مبتلا شده باشند، می‌توانند علائم مختلفی را تجربه کنند. معمولا علائم این بیماری شامل علائم حسی و علائم حرکتی می‌شوند.

گزگز کردن و بی‌ حسی جزو علائم حسی نوروپاتی درافراد میانسال هستند. در صورتی که علائم حرکتی شامل مواردی همچون عدم توانایی حرکت دادن دست‌ها و پاها می‌شوند. برای درمان این اختلال راه‌های متنوعی وجود دارد که بدین منظور پزشکان تلاش می‌کنند بیماری که سبب ایجاد نوروپاتی شده را درمان کرده یا کنترل کنند؛ در این صورت است که علائم نوروپاتی کاهش یافته یا کم می‌شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با هر آن چه لازم است در خصوص نوروپاتی در میانسالان بدانید، آشنا کنیم.

نوروپاتی در سالمندان

انواع بیماری نوروپاتی در سالمندان

انواع مختلفی از نوروپاتی در افراد میانسال وجود دارند که در ادامه به شرح و بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت:

· نوروپاتی محیطی: یکی از انواع نوروپاتی‌ها که در میانسالان مشاهده می‌شود، نوروپاتی محیطی بوده که معمولا می‌تواند منجر به از دست رفتن حس در پاهای افراد شود.

·  نوروپاتی متقارن محیطی: یکی از شایع‌ ترین نوع نوروپاتی در افراد میانسال، نوروپاتی متقارن محیطی بوده که سبب می‌شود دست‌ها و پاها درگیر شده و حس خود را از دست بدهند.

·  نوروپاتی اتونومیک: این نوع از نوروپاتی سبب به وجود آمدن اختلال در اعمال غیر ارادی بدن همچون هضم و ادرار خواهد شد. این نوع نوروپاتی دارای علائمی همچون دل درد، تهوع و ناراحتی‌های گوارشی و سر درد است.

· نوروپاتی پروگزیمال: نوعی از نوروپاتی در میانسالان که سبب به وجود آمدن آسیب در شاخه‌های عصبی خاصی از بدن همچون پاها یا قفسه سینه شده و سبب ایجاد درد در این قسمت‌ها می‌شود، نوروپاتی پروگزیمال نام دارد.

·    مونونوروپاتی: این نوع از نوروپاتی می‌تواند بر روی همه عصب‌های میانسالان تاثیر بگذارد و به نوعی در آن‌ها اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: سوء تغذیه در سالمندان

انواع بیماری نوروپاتی در سالمندان

علائم بیماری نوروپاتی در سالمندان

احتمالا تا به اینجا متوجه شده باشید که هر کدام از نوروپاتی‌ها می‌توانند برخی از اعصاب در بدن سالمندان را درگیر کنند. بنابراین علائم نوروپاتی در میانسالان می‌تواند بسته به عصب درگیر شده متفاوت باشد. در برخی مواقع سالمندان دچار اختلال و مشکل در حرکات خود خواهند شد. در این چنین موارد معمولاً قدرت عضلات کاهش یافته و بیمار در حرکت دادن دست‌ها و پاهای خود همچون راه رفتن برداشتن چیزی یا… مشکل دارد.

نوروپاتی در سالمندان می‌تواند علائم حسی در این افراد ایجاد کند. از جمله علائم حسی این بیماری می‌توان به مورمور شدن، گزگز کردن دست یا پا در افراد اشاره کرد. در برخی مواقع بی‌ حسی ایجاد شده بر اثر نوروپاتی به قدری در سالمندان شدید است که ممکن است بیماران متوجه آسیب یا صدمه وارد شده به اعضای بدن خود نشوند.

در مراحل شدیدتر ممکن است در این افراد ناراحتی‌هایی در مثانه، قلب و دستگاه گوارشی بروز پیدا کند. در اثر مبتلا بودن به نوروپاتی ممکن است ناراحتی‌های احشایی نیز در میانسالان مشاهده شود که در این صورت پزشک تست خاصی از بیماران نخواهد گرفت و تنها شرح حالی از علائم بیمار ارزیابی خواهد کرد. معمولاً در موارد شدیدتر، میانسالان دچار نوروپاتی، دچار ناراحتی‌هایی همچون یبوست، اسهال‌، اختلال در بلع، تعریق شدید، بی‌ اختیاری در ادرار، کاهش وزن، از دست دادن اشتها و کم خونی خواهند شد.

از جمله دیگر علائمی که نوروپاتی در افراد مسن ایجاد می‌کند، می‌توان به کاهش دید، دید ضعیف، شنوایی و بی‌حسی یک طرفه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ورزش سالمندان

علل ایجاد بیماری نوروپاتی در سالمندان

مبتلا شدن سالمندان به بیماری نوروپاتی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در برخی سالمندان بیماری‌های متابولیکی سبب ایجاد این اختلال خواهند شد. یکی از مهم‌ترین بیماری‌های متابولیکی که در نهایت منجر به ایجاد نوروپاتی در میانسالان می‌شود، دیابت است. از دیگر موارد و عواملی که می‌توانند در  ایجاد نوروپاتی در افراد مسن موثر باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·  کم کاری تیروئید

·   بیماری های روماتیسمی

· بیماری های قلبی عروقی

· برخی کم خونی ها

· سندروم گیلن باره

·   ویروس زونا

درمان بیماری نوروپاتی در سالمندان

در خصوص درمان بیماری نوروپاتی در افراد مسن لازم است بدانید که درمان این بیماری با توجه به عامل ایجاد کننده آن صورت خواهد گرفت. برای مثال سندروم گیلن باره یکی از انواع بیماری‌های نوروپاتی به حساب می‌آید. این حالت به خاطر عفونت ایجاد می شود. معمولاً پزشکان به منظور درمان این سندروم از تصفیه خون استفاده کرده یا آنتی بادی به بیمار تزریق می‌کنند.

در صورتی که پزشکان بتوانند بیماری‌ها و عوامل ایجاد کننده نوروپاتی در میانسالان را درمان کنند، علائم این افراد کم کم از بین رفته یا کاهش پیدا خواهند کرد. فیزیوتراپی و کاردرمانی از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند در کاهش علائم نوروپاتی در میانسالان تاثیر گذار باشند. در فیزیوتراپی اعصاب ترمیم شده و عضلاتی که دچار آتروفی شده‌اند به حالت اول باز خواهند گشت.

بیشتر بخوانید: اضطراب در سالمندان

نتیجه گیری

نوروپاتی در سالمندان ممکن است به دلایل مختلفی همچون دیابت، بیماری‌های تیروئید‌، کم خونی و سایر عوامل ایجاد شود. این بیماری دارای علائم متنوعی بوده و بهتر است بیماران هر چه سریع‌تر اقدام به درمان این اختلال نمایند. در این متن شما را با انواع نوروپاتی، روش‌های درمان آن، علائم آن و هر آن چه لازم است در خصوص آن بدانید آشنا کردیم.

سوال متداول

آیا نوروپاتی درافراد میانسال درد دارد؟

بله. لازم است بدانید برخی افراد دچار نوروپاتی دردهای بسیاری را تحمل می‌کنند. برای مثال سندروم گیلن باره یکی از انواع نوروپاتی‌ها به حساب می‌آید که درد بسیار زیادی به همراه دارد‌.

پزشک چگونه نوروپاتی در میانسالان را تشخیص می‌دهد؟

با مراجعه به پزشک، او معاینات فیزیکی لازم را انجام داده  و با گرفتن برخی تست‌ها متوجه می‌شود که افراد میانسال مبتلا به نوروپاتی هستند.

علائم نوروپاتی کانونی چیست؟

نوروپاتی کانونی نوعی از نوروپاتی بوده که علائم آن به صورت ناگهانی آغاز شده و شامل تاری دید، کم شدن شنوایی و… است.

چه زمانی لازم است سالمندان برای درمان نوروپاتی به پزشک مراجعه کنند؟

در صورت تغییر در هضم، ادرار یا عملکرد جنسی، سرگیجه و غش کردن، بریدگی یا زخم پا که دچار عفونت شده باشد و…