لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

 پیشگیری از آلزایمر در سالمندان با جدیدترین متد

پیشگیری از آلزایمر در سالمندان موضوعی است که لازم است در دنیای امروز توجه ویژه‌ای به آن اعمال شود.  از آن جایی که آلزایمر بیماری است که می‌تواند نظم تمام زندگی افراد را بر هم بزند بنابراین آشنایی با شیوه‌های پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

به طور کلی روش‌های مختلفی وجود دارند که افراد می‌توانند از آنها به منظور  پیشگیری از آلزایمر در سالمندان استفاده کنند؛ یکی از بهترین روش‌ها قرار دادن تمرین‌هایی در برنامه روزانه است که سبب فعالیت هر چه بیشتر ذهن شود. از جمله این تمرینات می‌توان به کتاب خواندن، روزنامه خواندن، حل بازی‌های فکری، چینش پازل و غیره اشاره کرد.

پیشگیری از آلزایمر با رژیم غذایی سالم

 شاید دور از تصور باشد اما جالب است بدانید که افراد قادر خواهند بود با داشتن رژیم غذایی سالم  پیشگیری از الزایمر در سالمندان اقدام نمایند.  در برخی از پژوهش‌ها بیان شده است که اگر افراد از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده کنند، می‌توانند تا حد قابل توجهی از مبتلا شدن به آلزایمر جلوگیری کنند. از جمله مواد غذایی که بدین منظور می‌توانید مصرف کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غلات کامل
  • میوه‌ها و سبزیجات به‌خصوص انواع توت
  • ماهی و صدف
  • آجیل
  • انواع ادویه به‌خصوص زردچوبه
  • روغن زیتون و سایر چربی‌های سالم مانند روغن کنجد و کانولا

 اغلب پزشکان متخصص همچون دکتر پریسا طاهری ذکر می‌کنند که اگر قصد  پیشگیری از الزایمر در سالمندان را دارید، لازم است از مواد غذایی استفاده کنید که سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان باشد. جالب است بدانید آنتی اکسیدان‌ها از آن جهت که با رادیکال‌های آزاد عامل استرس اکسیداتیو سلول‌های مغز مبارزره می‌کنند، تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از بروز آلزایمر دارند.

 یکی دیگر از روش‌های  پیشگیری از الزایمر در سالمندان، کاهش مصرف هموسیستئین بوده که نوعی آمینو اسید است که احتمال ابتلا به آلزایمر، زوال عقل و دیگر بیماری‌های روانی را افزایش می‌دهد. افراد قادر خواهند بود با مصرف غذاهای سرشار از اسید فولیک یا فولاد و ویتامین‌های B سطح هموسیستئین را کاهش دهند.

پیشگیری از آلزایمر با انجام تمرین

  گفته می‌شود یکی از بهترین روش‌ها برای  پیشگیری از الزایمر در سالمندان این است که این افراد تلاش کنند به شیوه‌ای مغز خود را فعال نگه دارند. تمرین‌ها و فعالیت‌های بسیار زیادی وجود دارند که سالمندان می‌توانند به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به آلزایمر آنها را انجام دهند که از جمله این تمرین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قرار دادن یادگیری یک زبان جدید در برنامه روزانه سالمندان
  • انجام بازی‌های فکری مناسب این سن
  • خواندن کتاب‌های جدید
  • چینش پازل یا حل بازی فکری سودوکو
  • خواندن با دقت روزنامه
  • حل جدول‌های گوناگون و مطابق با سلیقه به منظور جلوگیری از آلزایمر
  • گوش دادن با دقت به رادیو
  • گشت و گذار در طبیعت و بازدید از موزه‌ها آثار باستانی و غیره

 از آن جایی که انجام این تمرین‌ها سبب ایجاد نورون و مسیرهای عصبی جدید در مغز می‌شوند، در  پیشگیری از الزایمر در سالمندان و تقویت حافظه بسیار موثر هستند.  به طور کلی اگر سالمندان تلاش نمایند همواره در حال آموختن موضوعات جدیدی در زندگی خود باشند، احتمال این که مبتلا به آلزایمر شوند، بسیار کاهش خواهد یافت. زیرا آموختن چیزهای جدید سبب فعال شدن هر چه بیشتر سلول‌های عصبی در مغز  سبب پیشگیری از الزایمر در سالمندان می شود.

پیشگیری از آلزایمر با افزایش مشارکت اجتماعی

  اغلب پزشکان متخصص همچون دکتر پریسا طاهری پیشنهاد می‌کنند برای پیشگیری از الزایمر در سالمندان، بهتر است روابط اجتماعی خود را افزایش دهند تا دچار این بیماری نشوند‌. شاید جالب باشد بدانید احتمال مبتلا شدن به آلزایمر در افرادی که مدت زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند نسبت به کسانی که بیشتر وقت و زمان خود را در سفر، گشت و گذار و شرکت در مجالس اجتماعی صرف می‌کنند، بسیار بیشتر است.

بنابراین بسیار خوب و مفید است که جهت پیشگیری از الزایمر در سالمندان، این دسته از افراد سعی کنند فعالیت‌های اجتماعی متناسب با سن شان را که سبب می‌شود هر چه بیشتر در معرض اجتماع باشند را شناسایی کرده و سپس خود را در آن فعالیت‌‌ها شرکت دهند.  اینطور نیست که مشارکت اجتماعی تنها برای پیشگیری از آلزایمر موثر باشد، بلکه اگر افراد بتوانند مشارکت اجتماعی و فعالیت در اجتماع خود را تا حد مطلوبی افزایش دهند، این امر سبب بهبود سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی افراد نیز خواهد شد.

پیشگیری از آلزایمر با انجام ورزش های هوازی

 یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از بیماری آلزایمر در سالمندان انجام ورزش هوازی است. گفته می‌شود اگر سالمندان ۳۰ دقیقه در روز را به ورزش‌های هوازی همچون پیلاتس یا پیاده‌روی اختصاص دهند، احتمال ابتلای آنها به آلزایمر تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. جالب است بدانید که تحقیقات و مطالعات اخیر نشان می‌دهند که فعالیت‌های بدنی و عملکرد ذهنی دارای ارتباط مستقیمی با یکدیگر هستند.

 بنابراین افرادی که فعالیت بدنی بیشتری را در روز داشته باشند، در نتیجه عملکرد ذهنی بهتری خواهند داشت و احتمال ابتلای آنها به آلزایمر و دیگر بیماری‌های مغزی بسیار کمتر خواهد شد. بنابراین این امر کاملاً ثابت شده است که شما می‌توانید با قرار دادن ورزش در برنامه روزانه خود از مبتلا شدن به آلزایمر پیشگیری کنید. به علاوه جالب است بدانید که انجام تمرین‌های ذهن آگاهی همچون یوگا و تایچی نیز از آن جهت که سبب کاهش استرس می‌شوند، در پیشگیری از آلزایمر موثر هستند.

 سخن پایانی

  روش‌های متنوع و بسیاری برای پیشگیری از آلزایمر در سالمندان وجود دارد که افراد می‌توانند بسته به علاقه خود از هر یک از آنها استفاده کنند. بهترین روش‌ها بدین منظور از نظر پزشکان متخصصی همچون دکتر پریسا طاهری داشتن رژیم غذایی مناسب، تمرین‌های ذهنی کافی، مشارکت اجتماعی و ورزش‌ کردن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط