لوگو دکتر پریسا طاهری
Search
Close this search box.

 راه‌های پیشگیری از چاقی در سالمندان

پیشگیری از چاقی در سالمندان یکی از مهمترین مسائل برای جلوگیری از ایجاد خطرات قلبی و بیماری ها و حفظ سلامتی است. داشتن رژیم غذایی یکی از مهمترین مواردی است که باید برای جلوگیری از چاقی رعایت گردد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا راهکار های پیشگیری از چاقی در سالمندان را بشناسید.

راه_های پیشگیری از چاقی در سالمندان

پیشگیری از چاقی در سالمندان

پیشگیری از چاقی در سالمندان بسیار مهم است زیرا چاقی می‌تواند به طور جدی سلامتی فرد مسن را تحت الشعاع قرار دهد. از جمله بیماری ‌های قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، مشکلات مفصلی و برخی از انواع سرطان در صورت عدم مراقبت ها و ایجاد چاقی بیش از اندازه برای فرد رخ می‌دهد.  در ادامه توجه شما را به برخی از روش های پیشگیری کننده جلب خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: روان‌پریشی در سالمندان

داشتن رژیم غذایی مناسب

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از چاقی در سالمندان بسیار مهم است. سالمندان باید از مواد غذایی با ارزش غذایی بالا استفاده کنند. این شامل میوه‌ها، سبزیجات، محصولات غنی از فیبر، ماهی، گوشت سفید، سبزی‌ ها و میوه‌ های خشک است. این غذاها غنی از مواد مغذی هستند و کمک می‌کنند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید و از خوردن مواد غذایی با ارزش غذایی پایین که غالبا کالری بالایی دارند، کاسته شود.

مواد غذایی با میزان بالایی از چربی اشباع شده مانند گوشت قرمز چرب، ماست پر چرب، کره و سایر محصولات لبنی با چربی بالا باید به حداقل میزان ممکن مصرف شوند. به جای آن‌ ها، از منابع پروتئینی کم چرب مانند ماهی و گوشت سفید استفاده کنید. مصرف زیاد شکر و محصولات شیرین می‌تواند به افزایش وزن و ایجاد مشکلات سلامتی منجر شود. به جای مصرف شیرینی‌ ها، بیسکوییت ‌ها و نوشیدنی ‌های شیرین، از منابع طبیعی شیرینی مانند میوه‌ها استفاده کنید و تا حد ممکن، مصرف این مواد شیرین را محدود کنید.

بیشتر بخوانید: فشار خون بالا در سالمندان

پیشگیری از چاقی در سالمندان

داشتن فعالیت بدنی منظم

فعالیت بدنی منظم برای جلوگیری از چاقی در سالمندان بسیار مهم است. فعالیت بدنی باعث افزایش سطح فعالیت فیزیکی، سوخت و ساز بدن می‌شود و به کاهش وزن و حفظ سلامت عمومی کمک می‌کند. 

کنترل و مدیریت استرس

کنترل و مدیریت استرس نیز برای جلوگیری از چاقی در سالمندان بسیار مهم است. استرس در برخی افراد منجر به چاقی می‌شود، زیرا می‌تواند به افزایش اشتها ، تغییر در الگوی غذا خوردن و کاهش فعالیت بدنی منجر شود. 

بیشتر بخوانید: آب آوردن ریه در سالمندان

کنترل مصرف کالری

کنترل مصرف کالری مهمترین عامل برای جلوگیری از چاقی در سالمندان است. با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی که در این دوره از زندگی رخ می‌دهد، نیازهای غذایی سالمندان ممکن است تغییر کند و مصرف کالری متناسب با نیازهای بدن ضروری است. برای کنترل مصرف کالری در سالمندان، باید تغذیه سالم و فعالیت بدنی را به عنوان یک سبک زندگی بپذیرید. 

کنترل مصرف کالری و پیشگیری از چاقی در سالمندان

مصرف مواد غذایی مغذی 

میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین ‌ها، مواد معدنی و فیبر برای سالمندان بسیار مفید هستند. ترجیحا باید میوه‌ها و سبزیجات تازه و فصلی را در رژیم غذایی خود جای دهید. نان و غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، نخود، لوبیا، عدس و غیره حاوی فیبر، ویتامین ‌ها و مواد معدنی هستند و به عنوان منبع انرژی پایدار و سالم برای سالمندان عمل می‌کنند. محصولات لبنی کم چرب یا پروبیوتیک مانند ماست، پنیر یا دوغ حاوی کلسیم و ویتامین D به حفظ استحکام استخوان‌ها و سلامت روده کمک می‌کنند.

داشتن خواب کافی

داشتن خواب کافی نقش مهمی در پیشگیری از چاقی در سالمندان دارد. خواب کافی می‌تواند هورمون‌ های مرتبط با کنترل اشتها را تنظیم کند. کاهش کیفیت خواب و کمبود خواب منجر به افزایش هورمون گرلین (هورمون اشتها) و کاهش هورمون لپتین (هورمون سیری) می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث افزایش اشتها و مصرف بیشتر غذا شود و در نهایت منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

خواب کافی می‌تواند سطوح انرژی بدن را تنظیم کند و از روحیه و سلامت عمومی بهره‌مند شوید. با داشتن انرژی بیشتر، سالمندان ممکن است به فعالیت بدنی بیشتری بپردازند و سوخت مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن را مصرف کنند، که به کاهش ریسک چاقی کمک می‌کند.

تحت نظر پزشک بودن

مشاوره و تحت نظر پزشک بودن برای کنترل چاقی در سالمندان بسیار مهم است زیرا در سنین بالا، پیشگیری از چاقی و مدیریت وزن ممکن است با چالش ‌های خاصی رو به رو باشد. همچنین، پزشک می‌تواند شما را در مورد مسائل مربوط به تغذیه، فعالیت بدنی و مدیریت وزن آموزش دهد و توصیه های لازم را ارائه کند.

پیشگیری از چاقی در سالمندان و رژیم غذایی مناسب

 نتیجه‌گیری

پیشگیری از چاقی در سالمندان با استفاده از تکنیک های متعددی امکان پذیر است و باید این امور مورد توجه قرار گیرند تا سلامتی در معرض خطر قرار نگیرد.

سوالات متداول

آیا سن بالا و پیری باعث افزایش وزن می‌شود؟

در سالمندان عموما افزایش وزن و چاقی بیشتر به چشم می‌خورد. این معمولا به دلیل تغییرات در سطح هورمون ‌ها، کاهش سرعت متابولیسم، کاهش سطح فعالیت بدنی و تغییرات در الگوی خوراکی خواهد بود.

آیا مکمل‌های غذایی می‌توانند در کنترل چاقی سالمندان مفید باشند؟

مکمل‌های غذایی در کنترل چاقی سالمندان مفید هستند اما قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.  مصرف برخی از مکمل های غذایی برای افراد با سن بالا ممنوع هستند زیرا علاوه بر ایجاد چای و افزایش اشتها، مشکلاتی چون بالا بردن ضربان قلب و …. را به همراه دارند.

میزان خواب مناسب نقشی در کنترل چاقی سالمندان دارد؟

بله، میزان خواب مناسب بازیابی سیستم عصبی و هورمونی بدن را تسهیل می‌کند و می‌تواند در کنترل چاقی مؤثر باشد. عدم خواب کافی سطح هورمون‌ های مرتبط با اشتها را افزایش می‌دهد و فرد تمایل بیشتری نسبت به مصرف غذا دارد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط